Show simple item record

dc.contributor.advisorAngkjær-Jørgensen, Ulla
dc.contributor.authorEngström, Ingrid Eidem
dc.date.accessioned2024-06-28T17:22:18Z
dc.date.available2024-06-28T17:22:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187895472:97940186
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136795
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg kunstneren Else Hagens måte å fremstille kvinnekroppen på i sin kunst. Spesifikt viser den til maleriet Våt jente for å belyse dette. Oppgaven stiller spørsmål om hvorvidt man kan hevde at fremstillingen kommer som følge av Else Hagens erfaringer og liv som kvinne, som dermed utfordrer en tradisjonell og sexistisk fremstilling av kvinnen i kunsten. Dette gjøres ved å sammenligne med en annen kvinnelig kunstner. Oppgaven kritiserer også selve prosessen med å tilskrive forskjell i kunsten som følge av kjønn. Dette settes opp imot utfordringer som kunstmuseer har i å formidle kvinnelige kunstneres historie, samtidig som man ikke fremmedgjør dem til å være noe annet fra mannlige kunstnere. En feministisk forståelse av historien og en bevissthet rundt det konstruerte rundt kjønnsstereotypier er begge ting som må kunne gjøres. Oppgaven konkluderer med at dette er en balanse som museene må kunne oppnå, om kvinnelige kunstnere skal komme til sin rett.
dc.description.abstractThis bachelor thesis aims to show how the artist Else Hagen represented the female body in her works. Specifically, it uses the artwork Våt jente to show this. The thesis asks whether it is possible to see the specific way the female body is portrayed as a cause of Else Hagen´s life and experience as a woman, and how this might challenge a traditional and sexist portrayal of women in art. This is done by comparing her work to another female artist. The thesis also criticizes this process of inscribing difference in art as a cause of gender. This is put up against challenges art museums face in telling the history of female artists, while at the same time not trying to make them into something else from male artists. A feminist understanding of history and an awareness of the constructed nature of gender stereotypes, are both things that must be considered. The thesis concludes that museums must find a balance between this, if female artists are to be made justice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvinnes perspektiv? - Kvinnekroppens fremstilling i Else Hagens Våt jente
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record