Technological anxiety and the computerized ego: An Analysis of Serial Experiments: Lain (1998)
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136785Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven har som mål å utforske reaksjonen til og problematiseringen av internettutviklingen i 90-tallets Japan slik representert i animeserien Serial Experiments: Lain (Nakamura 1998). Dette gjøres ved å både vurdere serien sin posisjon i science fiction sjangeren via en filmteoretisk analyse av filmsjangeren for å forstå deler av historikken og konteksten som ledet til seriens skapelse, og for å forstå hvordan serien fokuserer på å kommentere på den reelle teknologiske utviklingen som skjedde i samtiden. Videre blir dette som en basis for å vurdere hvorvidt kritisk den stiller seg til den såkalte Japanske internettrevolusjonen på midten av 1990-tallet. Metoden baserer seg på funn gjort av andre filmhistorikere, teoretikere og forfattere innenfor sjanger og stilanalyse av både science fiction generelt, og Serial Experiments: Lain (Nakamura 1998) spesifikt. I tillegg er hoveddelen av oppgaven en vurdering og problematisering av Renè Descartes sin identitetsfilosofi, og Jean Baudrillard sin postmodernistiske filosofi rundt simulasjon og virkelighetsoppfatning, og hvordan det kan bli applisert til serien sin diskusjon rundt den psykologiske og identitetsmessige effekten av internettbrukere. This bachelor thesis project aims to explore how the anime series Serial Experiments: Lain (Nakamura 1998) acts as a vehicle for the greater reaction and problematization of Internet development in 1990s Japan. This will be achieved by first evaluating the series’ position within the science fiction genre by utilizing a film theoretical genre analysis to understand the historical context that led to the creation of the series, as well as how the series breaks away from typical science fiction and cyberpunk narratives to instead comment on the actual, contemporary technological developments of the time. This will serve as a basis to evaluate how critical the series is towards the so-called Japanese internet revolution of the mid-1990s. The method is based on findings made by other film historians, theorists and writers focused on genre and style analysis for both science fiction media generally, as well as Serial Experiments: Lain (Nakamura 1998) specifically. The main analysis of the project is an evaluation and problematization of Cartesian identity philosophy, and Jean Baudrillard’s postmodern work on simulation and perception of reality, and how the work of these men can be applied to how the series examines the effects the Internet has on its users’ psychology and understanding of identity.