Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjelsvik, Anne
dc.contributor.authorJohansen, Sondre H.
dc.date.accessioned2024-06-28T17:22:04Z
dc.date.available2024-06-28T17:22:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187955196:71509248
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136784
dc.description.abstractDenne produksjonsstudien analyserer manusarbeidet bak TV-serien Makta (Grue, Fasting og Storstein 2023-2024), med spesielt fokus på valgene tatt i henhold til fremstilling av karakterer basert på virkelige personer. Oppgaven bygger på egeninnhentet empiri, hvor intervjuer med hovedforfatter Johan Fasting, hovedrolleinnehaver Jan Gunnar Røise og eksekutiv produsent Yngve Sæther er hovedkildene. Studien henter inspirasjon fra forskning av Eva Novrup Redvall og Erlend Lavik på produksjonen av henholdsvis danske og norske TV-serier. Showrunner- og one vision-modellene for forfatterskap i fjernsyn legges frem, før manusarbeidet bak Makta sammenlignes med dem. Gjennom analysen av arbeidet med karakterene presenteres ny informasjon om serieforfatternes metoder og hensiktene med valgene de har tatt. Det hele suppleres med perspektiver basert på Sara Brinchs forskning på historisk fiksjon og «basert-på-virkelige-hendelser»-sjangeren.
dc.description.abstractThis production study analyzes the screenwriting behind the TV series Power Play (Grue, Fasting, and Storstein 2023-2024), with a particular focus on choices made regarding the portrayal of characters based on real individuals. The thesis is based on self-collected empirical data, where interviews with head writer Johan Fasting, lead actor Jan Gunnar Røise, and executive producer Yngve Sæther are the main sources. The study draws inspiration from research by Eva Novrup Redvall and Erlend Lavik on the production of Danish and Norwegian TV series, respectively. The showrunner and one vision models for television authorship are introduced before comparing them with the writers’ work on Power Play. Through the analysis of the work on the characters, new information on the writers' methods and intentions is presented. The findings are supplemented with perspectives based on Sara Brinch's research on historical fiction and the "based-on-real-events" genre.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn sann løgn: Manusforfatternes metode og arbeid med karakterer i TV-serien Makta
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel