I hvilken grad kan10 Things I Hate About You beskrives som en feministisk film?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136766Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg filmen 10 Things I Hate About You (Junger, 1999) og formålet med oppgaven er å undersøke i hvilke grad denne filmen er feministisk. Ved bruk av tekster skrevet av forfattere som bell hook, Susan Brownmiller og Mari Ruti defineres begreper innen feminisme og feministisk filmteori. Det gjøres en visuell og tematisk analyse av filmens kvinnelige hovedkarakterer ved hjelp av litteraturen til disse forfatterne. Videre anvendes Laura Mulverys teori om «the male gaze» for å diskutere filmes estetiske stil og hvordan mennene i film påvirker kvinnene og filmens narrativ. Utafra dette har filmen blitt tolket som relativt feministisk basert på dynamikken og søsterskapet mellom de kvinnelige hovedrollene, selv om kvinnene blir subjekter for det mannlige blikk. Helt i slutt blir det nevnt at det er vanskelig å konkret definere filmen som feministisk eller ikke, fordi det finnes andre inngangsvinkler eller filmteorier som kunne blitt anvendt, men denne oppgaven fokuserte spesifikt på kvinnene. This bachelor thesis focuses on the film 10 Things I Hate About You (Junger, 1999), aiming to investigate the extent to which this film is feminist. Utilizing texts written by authors such as bell hooks, Susan Brownmiller, and Mari Ruti, concepts within feminism and feminist film theory are defined. A visual and thematic analysis of the film's female lead characters is conducted with the assistance of literature from these authors. Furthermore, Laura Mulvey's theory of "the male gaze" is applied to discuss the film's aesthetic style and how men in the film influence the women and the narrative of the film. Based on this, the film has been interpreted as relatively feminist due to the dynamics and sisterhood among the female lead roles, even though the women are subjected to the male gaze. Finally, it is noted that it is difficult to define the film as feminist or not, as there are other perspectives or film theories that could have been applied, but this thesis specifically focused on the women.