From Fragments to Fusion: Uniting Neurodiversity and Artistic Expression
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136717Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Nevrodiversitet og kunst er ordene, hele min kunstneriske forskning dreier seg om. Biter (med konteksten av kognitiv psykologi) lar meg forske på de ulike forskningspunktene (Robert Browning, Neurodiversity, Romlige elementer, innebygde lag, historie) og gjøre dem sammenkoblet.Å starte min forskning om kunsthistorien og ADHD førte meg til utforskningen av et bredere spekter: kunst og nevrodiversitet. Mens jeg gjorde dette kom jeg over poesien til Robert Browning, en dikter fra viktoriansk tid, som selv var en dokumentert ADHD. Å lese hans verk førte meg til diktet hans Fra Lippo Lippi. Ved å sette noen elementer i diktet hans sammen med noen av de romlige elementene, genererte jeg malerier. Som vil bli ledsaget av installasjon og ytelse. Kunstmiljøet begynte å jobbe med nevrodiversitet på siste 1900-tall. Vi observerer kunstnere, og gallerier som bidrar til det. Nå i samtidstiden jobber Tate Museum også med denne sjangeren sammen med mange andre kunstinstitutter. Men vi kan ikke observere mye dokumentert kunst på dette området på profesjonelt nivå i Pakistan, med sine årsaker i mangel på bevissthet om dette. Som en pakistansk internasjonal student i Norge, griper jeg privilegiet av å eie mitt nevromangfold og flette det inn i kunsten min for å bringe bevissthet blant folket i landet mitt. Neurodiversity and art are the words, my whole artistic research revolves around. Chunks (with the context of cognitive psychology) allow me to research the various research points (Robert Browning, Neurodiversity, Spatial elements, embedded layers, history) and make them inter-connected. Starting my research about the history of Art and ADHD led me to the exploration of a wider spectrum: Art and Neurodiversity. While doing this I came across the poetry of Robert Browning, a Victorian Era poet, who himself was a documented ADHD. Reading his work led me to his poem Fra Lippo Lippi. Juxtaposing some elements of his poem with some of the spatial elements, I generated paintings. Which will be accompanied by installation and performance. The art community started working on Neurodiversity in the last of the 20th century. We observe artists, and galleries contributing to that. Now in the contemporary era, the Tate Museum is also working on this genre with many other art institutes. But we can’t observe much documented art in this area on the professional level in Pakistan, having its reasons in the lack of awareness about this. Being a Pakistani international student in Norway, I am grabbing the privilege of owning my neurodiversity and interweave that into my art to bring awareness among the people in my country.