Immigration to Nowhere
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136716Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fra de tidligste og laveste stadier av menneskets utvikling hadde kunsten ikke en estetisk,men en religiøs betydning. Ved å gi gjenstander av kunstnerisk verdi en spesiell metafysiskbetydning, håpet en mann fra den tiden å bruke dem til å sikre lykken i fremtidig jakt. Den haddesom mål å sørge for eksistensen til stammen.Et århundrer langt tidsrom har endret mennesket, men ett av hovedmålene til kunsten harforblitt det samme. G. Hegel betegner det som en «sensuell representasjon av det Absolutte». I hansepoke ble det «Absolutte» mest assosiert med en guddommelig manifestasjon, som ble ansett for åvære utenfor den synlige virkeligheten.Jeg foreslår at konseptet om et guddommelig «Absolutt» er borte i dag. Et gap mellomteknologisk fremskritt og menneskelig utvikling blir tydeligere, og skaper dermed usikkerhet omfremtiden og endrer kunstens mål. For meg skaper dette gapet tomhet i vår hverdag, og forårsakertraumatisk verdensomspennende transformasjon. Men hva er tomhet? Samstemmer den faktiskebetydningen med dens vanlige forståelse, hovedsakelig som tilstanden til å inneholde ingenting?Og hva er «hverdag»? Er det bare en gjentagende virkelighet som personer kan observere foranseg?Forestillinger om «tomhet» og «hverdag» er grunnleggende for mitt arbeid, da jeg gjennomrelasjonen mellom dem bestemmer statusen til dagens verden. Ved å bruke filmteknikker sammen med kunstmetoder utforsker jeg de nevnte konseptene, med sikte på ikke bare å revurdere dem, menogså å sette en ny vei for å forme kunstmål i det XXI århundre. From the earliest and lowest stages of the human development, art had not an aesthetic, buta religious significance. By endowing objects of artistic value with a special metaphysical meaning,a man of that era hoped to use them to ensure his luck in future hunting. It aimed to provide theexistence of the tribe.A centuries-old period of time has changed a person, but one of the main goals of art hasremained the same. G. Hegel designates it as a «sensual representation of the Absolute» 1 . In hisepoch «Absolute» was mostly associated with a divine manifestation, which was considered to beoutside of the visible reality.I suggest that the concept of a divine «Absolute» is gone today. A gap betweentechnological progress and human development is becoming more obvious, thus generatinguncertainty of the future and changing the aims of art. For me this gap infuses emptiness in oureveryday life, causing traumatic world transformation. But what is emptiness? Does the actualmeaning of it coincide with its common understanding, mostly as the state of containing nothing?And what is «everyday»? Is it only just a repetitive reality that persons can observe in front ofthem?Notions of «emptiness» and «everyday» are foundational for my work, as through relationbetween them I determine the status of today’s world. By usage of cinematic techniques along withfine art methods I am exploring the mentioned concepts, aiming not only to rethink them but also toset a new path in shaping art goals in the XXI century.