A transient image in the Creative Commons A digital algorithm that manifests physical tools for novel image creation
Abstract
Ved å utforske et objekts evne til å bevege seg mellom digital og fysisk tilværelse, har dette prosjektet som mål å fremheve relevansen til demokratisering av tilgang til verktøy og teknologier ved å omgå tradisjonelle kanaler og formater. Dette oppnås gjennom lisenssystemet Creative Commons. Gjennom dette åpnekilde kodelovsystemet, muliggjøres denne algoritmen: Numerical Control Device Generator, en skaper av tegneplottere. Disse maskinene settes deretter til å bearbeide bilder fra digitale historiske arkiver som kildemateriale for produksjon av tegninger. Plotteren tillater en mer avslappet tilnærming til bildeinteraksjon som et virkemiddel for å adressere bildets verdi og sårbarhet. Ved å ta en konservatorisk tilnærming til bildeproduksjon gjennom bruk av digitale arkivdatabaser, åpnes det for en reevaluering av bildets betydning og tilskrevet verdi. Både fysiske og digitale bildeformer er stadig utsatt for forfall. Dette prosjektet engasjerer seg med samspillet mellom tegning og fotografi. Det navigerer dynamikken mellom det digitale og det fysiske. Det tilbyr et perspektiv på bilder som innkapslet kunnskap innenfor et nytt medium; et selvinnholdende, evolusjonerende system som kommer fra og returnerer, full sirkel, tilbake til Creative Commons. By exploring an object's ability to move between digital and physical space, this project aims to highlight the importance of the democratisation of access to tools and technologies by circumventing traditional channels and formats. This is achieved through the parameters of The Creative Commons licensing system. Nested within the open source legal framework, this project, the algorithm: Numerical Control Device Generator, enables the creation of drawing plotters. These machines are then set to target images from digital historical archives as a source material for the production of drawings. The plotter allows for a slower paced approach to image interaction as a means of addressing image value and vulnerability. Taking a conservationist approach to image reproduction through the use of digital archive databases allows for a reevaluation of image significance and attributed value. Both physical and digital image forms are constantly subject to decay. This project engages with the interplay between drawing and photography, navigating the dynamics between the digital and the physical. It offers a perspective on images as encapsulated knowledge within a novel medium; a self-contained, evolving system that comes from and returns, full circle, back to the Creative Commons.