dc.contributor.advisor | Keiserås, Angelee Elisabeth | |
dc.contributor.author | Evensen, Burcu | |
dc.date.accessioned | 2024-06-27T17:21:14Z | |
dc.date.available | 2024-06-27T17:21:14Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187581186:95123791 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3136382 | |
dc.description.abstract | Digitalisering har ikke bare endret måten vi kommuniserer, lærer og underholder oss
på, men det har også åpnet opp en verden av muligheter for barn og unge. Likevel er
det viktig å erkjenne at denne digitale tilstedeværelsen ikke er uten risiko. Digitale
seksuelle krenkelser er et økende samfunnsproblem. Antallet av nettrelaterte
overgrepssaker øker stadig. Hvem har ansvaret for å beskytte barn i den digitale
verden?
I denne bacheloroppgaven har jeg gått i dybden av hvordan digitale seksuelle
krenkelser forebygges. For å besvare dette spørsmålet, har jeg benyttet meg av den
utviklingsøkologiske teorien som kan gi et grunnlag for å vise sammenhengene
mellom ulike samfunnsnivåer. I tillegg har jeg presenterte kunnskap om digitale
seksuelle overgrep mot barn og unge. Oppgaven belyser forebyggende aspekter
som finnes på ulike samfunnsnivåer, samt kompetansen som ligger hos ulike aktører. | |
dc.description.abstract | Digitalization has not only changed the way we communicate, learn and entertain
ourselves, but it has also opened up a world of possibilities for children and young
people. Nevertheless, it is important to recognize that this digital presence is not
without risks. Digital sexual offenses are a growing social problem. The number of
internet-related abuse cases is constantly increasing. Who is responsible for
protecting children in the digital world?
In this bachelor's thesis, I have gone in-depth into how digital sexual offenses are
prevented. To answer this question, I have made use of the developmental ecology
theory which can provide a basis for showing the connections between different
levels of society. In addition, I have presented knowledge about digital sexual abuse
against children and young people. The assignment sheds light on preventive
aspects that exist at various levels of society, as well as the expertise that lies with
various actors. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan forebygges digitale seksuelle overgrep? | |
dc.type | Bachelor thesis | |