Grenseløse krigsfotografier: den ufiltrerte realiteten på Instagram
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven undersøker hva som skjer når medieplatformen instagram møter den journalistiske sjangeren krigsfotografi, og hvordan dette kan spille en rolle i formidlingen av en internasjonal konflikt. Det har foregått en krig inne på Gaza-stripen siden Oktober 2023 og flere palestinske journalister og fotojournalister bruker sosiale medier for å vise hvordan krigen rammer innbyggerne av Gaza. Internasjonale journalister har vært begrenset fra å få tak i førstehånds informasjon fra området. Derfor har man sett en stor økning for de lokale journalistene på medieplattformer som Instagram. En av dem er Motaz Azaiza, og i denne oppgaven analyseres hans Instagram-profil og innlegg. I tillegg ser jeg på min egen utforsk side for å vise til hva som vanligvis knyttes til plattformen. Oppgaven tar for seg teorier om sjangeren krigsfotografi og sosiale medier, men også om «gatekeeping»-praksiser og algoritmer. Resultatet av analysen viser at krigsfotografi på sosiale medier kan spille en viktig rolle i formidlingen av ulike perspektiver av en konflikt som denne, men også at det kan møte ulike begrensninger da plattformen instagram har ulike funksjoner og styres av algoritmer. This thesis analyzes what happens when the media platform instagram meets the journalistic genre of war photography, and how this may play a role in the transmission of an international conflict. The war IN Gaza has been taking place since October in 2023 og many palestinian journalists and photographers has been using social media to show how the war is affecting the citizens of Gaza. International journalists have been restricted from getting firsthand information from this area. Because of this, the local journalists have been getting a significant increase in followers on social media platforms like instagram. One of them is Motaz Azaiza, and in this thesis I am analyzing his Instagram profile and posts. Additionally, I look at my own discover-page on Instagram to show what is usually associated to the platform. In the thesis I use different theories about the genre of war photography and social media, but also about “gatekeeping” practices and algorithm. The result of my analysis shows that in the transmission of a conflict like the one in Gaza on social media can play an important role in showing different perspectives, but that it also can meet different limitations on the platform because of its own different settings and algorithm on instagram.