Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorToril Aalberg
dc.contributor.authorSunniva Erica Ingersdatter Raastad
dc.date.accessioned2024-06-27T17:21:06Z
dc.date.available2024-06-27T17:21:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187575625:130895899
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136377
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven skal vi undersøke de fundamentale ulikhetene mellom aktørstyrte sosiale medier, og redaktørstyrte tradisjonelle nyhetsmedier. Dette gjøres ved å redegjøre for ulike faktorer som spiller inn når det kommer til utformingen av nyhetsverdig informasjon på de ulike medieplattformene. Oppgaven tar utgangspunkt i den pågående krigen i Gaza mellom Palestina og Israel, og går i dybden på hvordan funksjonelle og institusjonelle forskjeller påvirker hva slags informasjon som blir distribuert. Det vil bli presentert en kvantitativ innholdsanalyse, der datamaterialet baserer seg på 200 Instagraminnlegg, fra 4 norske kontoer som aktivt distribuerer informasjon om krigen. Nyhetskriteriene til O`Neill og Harcup blir også sentrale for problemstillingen: Hvordan blir nyhetsverdig informasjon omhandlende krigen i Gaza distribuert på sosiale, kontra redaktørstyrte medier, da de forklarer nyhetsseleksjon på redaksjonelt nivå. Dette er relevant for utformingen av hypoteser knyttet til den kvantitative innholdsanalysen, og blir et utgangspunkt for å undersøke hvilke nyhetsverdier som er sentrale på sosiale medier.
dc.description.abstractThe main goal for this bachelor thesis is to investigate the fundamental differences between traditional edit-controlled NewsMedia, and actor-driven social media. In doing so, we will clarify which factors that comes into play when presenting news-worthy information on the two different media-platforms. The thesis is based on the ongoing war in Gaza between Palestine and Israel, and goes in depth on how the functional and institutional differences impact what kind of information that is being distributed. There will be presented a quantitative content analysis, with data material based on 200 Instagram posts, form 4 different Norwegian users which actively publishes information about the war. The news values presented by O`Neill and Harcup becomes central for the research question: How news-worthy information about the war in Gaza is distributed on social media versus on edit-controlled NewsMedia, because they explain news selection within traditional NewsMedia. These values are relevant for the hypothesis related to the quantitative analysis and become fundamental for the investigation of which values are important for distribution of news-worthy information on social media.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosiale medier og Krig: Hvordan blir nyhetsverdig informasjon distribuert på Instagram
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel