Show simple item record

dc.contributor.advisorSchofield, Daniel
dc.contributor.authorLund, Johanne Dyrhaug
dc.date.accessioned2024-06-27T17:21:05Z
dc.date.available2024-06-27T17:21:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187575625:130898713
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136376
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan digital danning kan bidra til barns digitale dannelse. Oppgaven inneholder en gjennomgang av relevant teori, hvor det viktigste er danning og digital danning, som omhandler hvordan vi kan bruke mediene i danningsprosessen, og få et nytt perspektiv på oss selv, samfunnet og verden. Det er også redegjort for historien om barne-tv, med vekt på skillet hvor barn i større grad selv ble aktører i barne-tv. Sendingen av Supernytt er brukt som et eksempel i oppgaven, for å få frem hvordan barne-tv kan bidra til den digitale danningen. Diskusjonen dreier seg mye om hvorvidt barns rett til informasjon og ytringsfrihet, eller deres rett til beskyttelse skal vektlegges mest.
dc.description.abstractThis thesis examines how digital education can contribute to children's digital education. The assignment contains a review of relevant theory, where the most important is formation and digital formation, which deals with how we can use the media in the formation process, and gain a new perspective on ourselves, society and the world. The history of children's television is also explained, with an emphasis on the distinction where children themselves became actors in children's television to a greater extent. The broadcast of Supernytt is used as an example in the thesis, to show how children's television can contribute to digital education. Much of the discussion revolves around whether children's right to information and freedom of expression, or their right to protection, should be emphasized the most.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital danning gjennom barne-tv
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record