Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBekken, Gunn Ragnhild
dc.contributor.authorSætre, Emma Nybu
dc.date.accessioned2024-06-27T17:20:54Z
dc.date.available2024-06-27T17:20:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187575625:130356737
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136365
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker et spesifikt medieestetisk utrykk, gjennom å analysere NRK.no-applikasjonen på smarttelefonen. Denne appen er én blant mange NRK distribuerer og kan klassifiseres innenfor nyhetssjangeren. NRK Super-appen anvendes som et støtteobjekt og for sammenligningsgrunnlag i analysen. Oppgavens problemstilling lyder som følger: Hvordan er grensesnittet utformet og hvilke modaliteter benyttes for nyhetsformidling i NRK.no-appen? Problemstillingen avdekkes i analysen, ved å se hvilket formidlingspotensiale modalitetene, skrift, video og bilde utgjør. Metoden har en analytisk og detaljorientert tilnærming, som plukker opp de modale affordansene og designprinsippene i brukergrensesnittet. Ved å anvende mediumteori og medieestetisk betraktningsmetode kom jeg frem til at de auditive og visuelle modalitetene dominerer nyhetsformidlingen i appene. Påstandene om en visuell vending og en forekomst av infotainment diskuteres i drøftingsdelen.
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis examines a specific media aesthetic expression, by analyzing the NRK.no application on the smartphone. This application, categorized within the news genre, is one of many distributed by NRK. The NRK Super app serves as a complementary object for comparison in the analysis. My research question reads as follows: How is the interface designed and which modalities are used for news dissemination in the NRK.no-application? The issue is revealed in the analysis, by looking at the communication potential of the modalities, writing, sound, and image. The method has an analytical and detail-oriented approach, which highlights the modal affordances and design principles in the user interface. By applying medium theory and the media aesthetic observation method, I concluded that the auditory and visual modalities dominate news dissemination in the apps. The claims of a visual turn and an instance of infotainment are discussed in the end.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVisuell vending i nyhetsformatet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel