Show simple item record

dc.contributor.advisorSpilker, Hendrik Storstein
dc.contributor.authorHenriksen, Thor Håkon
dc.date.accessioned2024-06-27T17:20:50Z
dc.date.available2024-06-27T17:20:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187575625:130898186
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136361
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å belyse hvordan sosiale medieplattformer påvirker markedsføringsstrategier i musikkbransjen. Sosiale medier har blitt en stor del av hverdagen til både enkeltperson og samfunnet. Det har blitt enklere å sende og motta informasjon, til et punkt hvor vi ikke har tid til å følge med på alt. Oppmerksomhet har blitt en verdifull ressurs i dagens samfunn, og sosiale medier er sentrale i å konkurrere om- og opprettholde den. Utviklingen av digital teknologi har påvirket musikkbransjen betydelig der sosiale medier, strømmetjenester og andre digitale plattformer har blitt avgjørende for distribusjon, markedsføring og forbruk av musikk. Det finnes flere veier å oppnå suksess på sosiale medier. Gjennom en innholdsanalyse av fire musikeres profiler på Instagram og TikTok, søker oppgaven å kartlegge likheter og forskjeller i bruken av disse plattformene som markedsføringsverktøy. Det diskuteres også hvordan sosiale medier har påvirket signering av artister, med fokus på plateselskapenes nye strategier for å oppdage artister. For å utforske denne dynamikken trekkes inn begreper som oppmerksomhetsøkonomi og viralitet, og hvordan disse påvirker artisters suksess og inntekt. Musikere står overfor nye utfordringer og muligheter i musikkbransjen, hvor de må tilnærme seg å balansere flere roller i tillegg til musikalsk kompetanse, som administrativ og markedsføringsmessige roller.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to explain how social media platforms influence marketing strategies in the music industry. Social media has become a significant part of daily life for both individuals and society. It has become easier to send and receive information to the extent that we don’t have time to keep up with everything. Attention has become a valuable resource in today’s society, and social media plays a heavy role in both competing for it and maintaining it. The development of digital technology has significantly impacted the music industry, where social media, streaming services, and other digital platforms have become crucial for distribution, marketing, and consumption of music. There are several paths to success on social media. Through a content analysis of four musicians’ profiles on Instagram and TikTok, the thesis seeks to identify similarities and differences in the use of these platforms as marketing tools. It also discusses how social media has influenced the signing artist, focusing on record companies’ new strategies for discovering artists. To explore these dynamics, concepts such as attention economy and virality are discussed, and how these affect artists’ success and income. Musicians face new challenges and opportunities in this evolving music industry, where they must balance multiple roles in addition to musical competence, such as administrative and marketing ones.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLyden av Feeden: En undersøkelse av sosiale mediers innflytelse på markedsføring i musikkbransjen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record