Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAalberg, Toril
dc.contributor.authorFuruseth, Simen
dc.date.accessioned2024-06-27T17:20:49Z
dc.date.available2024-06-27T17:20:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187575625:130347633
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136360
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan den moderne investoren navigerer seg gjennom dagens medielandskap. Hvordan har den store tilgangen til informasjon og ulike medieplattformer formet deres investeringsbeslutninger? Gjennom en kvalitativ analyse med dybdeintervjuer på investorer i ulike aldre avslører oppgaven hvordan mediebruk påvirker deres beslutningsprosesser. Sosiale medier, med filterbobler og ekkokamre, begrenser eksponeringen for motstridende synspunkter. Funnene bekrefter at yngre og eldre investorer er utsatt for framing, hvor medienes presentasjon av informasjon kan forme deres finansielle beslutninger. Tredjepersonseffekten, der investorer tror at andre blir mer påvirket av medier enn dem selv, er også utbredt. Oppgaven konkluderer med at medieinnhold og medieplattformer spiller en kritisk rolle for investorers investeringsbeslutninger, og at digitaliseringen har økt behovet for avansert kildekritikk.
dc.description.abstractThis thesos explores how the modern investor navigates through todays media landscape. How has the vast access to information and various media plattforms shaped their investment decisions? Through a qualitative analysis with in-depth interviews of investors of different ages, the thesis reveals how media usage influences their decision-making processes. The findings show that social media, with its filter bubbles and echo chambers, limits exposure to opposing viewpoints. The results confirm that both younger and older investors are susceptible to framing, where the way media presents information can shape their financial decisions. Additionally, the third-person effect, where investors believe others are more influences by media than themselves, is widespread. The thesis concludes that media content and platforms play a critical role in investment decisions, and that digitalization has increased the need for advanced source criticism.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEndret investeringsatferd - en konsekvens av digitalisering?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel