NRKs Supernytt - En livbøye i et stormende medielandskap? En kvalitativ innholdsanalyse av Supernytt om hvorvidt de fungerer mediedannende for sine seere
Abstract
Begrepet danning fremstår ved første øyekast nokså generelt og altomfattende, men kan i et nøtteskall sies å omhandle prosessen hvor et menneske forenes med samfunnet rundt seg og tilegnes ferdigheter, personlighet, kunnskap og moral som trengs for å fungere i lag med dette samfunnet. Mediedanning viser til hvordan medier kan stå sentralt i en danningsprosess, som i sin tur skal resultere i en mediekompetanse. Hvilke ferdigheter er relevant for barn og unge å inneha i dagens medialiserte samfunn? Kritiske ferdigheter stiller seg ytterst relevant for dagens barn og unge. Døgnet rundt eksponeres de for ulike budskap, i ulike format, med ulik grad av troverdighet. Kritiske ferdigheter er avgjørende for å fordøye disse på en god og ansvarsfull måte. Hvem sitter dog med ansvaret for at barn og unge utvikler slike ferdigheter? «Mediene fungerer som en «parallell skole» for barn og unge» skriver medieforsker Soilikki Vettenranta. NRKs Supernytt er et eksempel medieinnhold for norske barn og unge. I tillegg har de som statlig finansiert presse et oppdrag og ansvar ordført gjennom NRK- plakaten, blant annet å fremme barns utdanning og læring. Dermed kan det være interessant å analyse hvorvidt de fungerer mediedannende med vekt på kritiske ferdigheter. The concept of bildung appears initially quite general and all-encompassing, but can, in a nutshell, refer to the process whereby individuals unite with the society around them and acquire the skills, personality, knowledge, and morals necessary to function within that society. Media bildung refers to how media can play a central role in an individual's process of bildung, which in turn should result in media competence. What skills are relevant for children and young people to possess in today's media-saturated society? Critical skills prove highly relevant for today's children and youth. Around the clock, they are exposed to various messages, in various formats, with varying degrees of credibility. Critical skills are crucial to handle these messages in a good and responsible manner. However, who bears the responsibility for ensuring that children and youth develop such skills? "The media function as a 'parallel school' for children and youth," writes media scholar Soilikki Vettenranta. NRK's Supernytt is an example of media content for Norwegian children. Additionally, as a public funded press, they have a mission and responsibility outlined in the NRK mandate, including promoting children's education and learning. Therefore, it may be interesting to analyze how they serve to educate about the media with a focus on critical skills.