Show simple item record

dc.contributor.advisorFrantzen, Vegard
dc.contributor.authorEidsmo, Ingvild Vavik
dc.date.accessioned2024-06-27T17:20:29Z
dc.date.available2024-06-27T17:20:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187575625:129225418
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136344
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBruken av digitale verktøy har økt enormt de siste årene, spesielt i skolen. Det tar vi i betraktning, da digitaliseringsstrategien for grunnopplæring har som mål at elevene skal utvikle digitale ferdigheter. Minecraft er ofte omtalt blant barn og unge, med ca. 200 millioner solgte spill. Flere lærere benytter seg av Minecraft i undervisningen, for å skape et inkluderende læringsfellesskap. Formålet med min bacheloroppgave er å få ny kunnskap om Minecraft kan brukes i undervisningen for å legge til rette for læring og sosialisering i skolen. Jeg gjennomfører en kvalitativ innholdsanalyse og en spillanalyse av Minecraft. Tidligere har forskere undersøkt bruken av Minecraft i undervisningen, med fokus på gruppesamarbeid. Jeg redegjør sosiokulturell teori av Vygotsky, digitale læringsressurser og kriterier for digitale læringsressurser. Begrepet Minecraft blir forklart, og begrunnelse av målgruppen blir beskrevet. Spillanalysen forteller meg at Minecraft er et handlingsfritt spill med flere funksjoner som kan brukes i skolen. Elevene får både brukt sine kreative evner og utforsket, bygget, lært alene og med andre. Spillet kan fremme motivasjon og en indre flyt til å fortsette å spille. Minecraft kan være en verdifull digital læringsressurs, men i ulik grad avhengig av lærerens tilrettelegging og bruk av spillet.
dc.description.abstractThe use of digital tools has increased enormously the past few years, especially in schools. We take that into account, as the digitization strategy has a goal that students will develop their digital skills. Minecraft is often discussed among children and youth, with approx. 200 million games sold. Many teachers use Minecraft in their teaching, to create an inclusive learning community. The purpose of my bachelor's thesis is to gain new knowledge about whether Minecraft can be used in teaching to facilitate learning and socialization in school. I am doing a qualitative content analysis and a gaming analysis of Minecraft. Earlier researchers have investigated the use of Minecraft in teaching, with focus on group collaboration. I explain the sociocultural theory of Vygotsky, digital learning resources and criteria for digital learning resources. The term Minecraft will be explained, and the rationale for the target group is described. The gaming analysis tells me that Minecraft is an action-free game with several features that can be used in school. Students get to use their creative abilities and explore, build, learn alone and with others. The game can promote motivation and an inner flow to continue gaming. Minecraft can be a valuable digital learning resource, but in varying degrees depending on the teacher's facilitation and use of the game.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleByggende læring: Minecraft i skolen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record