Digitale rollemodeller - foreldres refleksjoner og tilnærminger
Description
Full text not available
Abstract
Denne bacheloroppgaven utforsker hvilke refleksjoner foreldre gjør over sin egen mediebruk ovenfor sine barn. Dette vil jeg finne ut av ved hjelp av Albert Banduras sosial-kognitiv teori, de ulike synene på mediebarndom og se på ulike aspekter ved mediepåvirkning. Gjennom flere kvalitative intervju av foreldre med barn på ungdomskolen har jeg identifisert de ulike tilnærmingene og holdningene til en medieoppdragelse. Mange foreldre har gode refleksjoner og sunne holdninger til medier, men disse blir ikke praktisert i lik grad. Felles hadde foreldrene en tillitsbasert tilnærming til barns mediebruk. Oppgaven viser viktigheten av foreldres rolle som digitale rollemodeller og det å fremme en trygg og positiv mediebruk blant både foreldre og barn. This bachelor's thesis explores the reflections parents have regarding their own media use in relation to their children. I aim to investigate this using Albert Bandura's social-cognitive theory, examining various perspectives on childhood in the media, and analyzing different aspects of media influence. Through several qualitative interviews with parents of middle school children, I have identified the various approaches and attitudes towards media upbringing. Many parents demonstrate thoughtful reflections and healthy attitudes towards media, but these are not consistently put into practice. A common theme among parents is a trust-based approach to children's media use. The thesis highlights the importance of parents' role as digital role models and the promotion of safe and positive media usage among both parents and children.