Exploring How Country of Origin-Perception in Cross-Sector Collaboration Affect SMEs
Description
Full text not available
Abstract
Denne avhandlingen fokuserer på å utforske de potensielle fordelene en liten- og mellomstor bedrift (SMB) kan oppleve ved å delta i et tverrsektorielt samarbeid gjennom å implementere en felles merkevarestrategi. Spesielt utforsker denne avhandlingen en felles merkevarestrategi som fokuserer på verdier av nasjonal opprinnelse og oppfatninger i lys av teorien. Ettersom denne avhandlingen utelukkende er utført av norske studenter i Norge, vil de spesifikke nasjonale verdiene som studeres være rettet mot det norske markedet, noe som resulterer i at både SMB-ene og det tverrsektorielle samarbeidet i denne avhandlingen også er norske.
Resultatene viser at SMB-er som deltok i denne avhandlingen oppfattet norske verdier som sentrert rundt kvalitet og pålitelighet. Videre viser vår avhandling bevis for at SMB-er drar nytte av å delta i et tverrsektorielt samarbeid som fremmer norske verdier, ettersom sammenslutning av SMB-er som kollektivt fremstiller norske verdier, som kvalitet og pålitelighet, ble positivt oppfattet av kundene. Dette lar norske SMB-er bygge et sterkt samarbeid som kan tilby integrerte løsninger og gir dem et konkurransefortrinn. Til slutt viser vår avhandling at fremming av nasjonale verdier er en sentral suksessfaktor ettersom Norge ville bygge sitt omdømme internasjonalt, og dermed gi en gunstig oppfatning blant internasjonale kunder i fremtiden.
Avhandlingen gir en administrativ modell som kan følges ved implementering av en strategi i lys av disse funnene. Modellen er sentrert rundt utviklingen av en uavhengig prosjektgruppe som består av deltakende SMB-er i det tverrsektorielle samarbeidet, noe som gjør den felles strategien både utviklet, implementert og trent av alle medlemmer. This thesis focuses on exploring the potential benefits a small- and medium-sized enterprise (SME), that participates in a cross-sector collaboration, may experience by implementing a joint branding strategy. In particular, this thesis explores a joint branding strategy that focuses on values of national origin and perceptions in light of the theory. As this thesis is exclusively conducted by Norwegian students in Norway, the particular national values being studied will be specified towards the Norwegian market, resulting in both the SMEs and cross-sector collaboration of this thesis being Norwegian as well.
The results show that SMEs who participated in this thesis perceived Norwegian values to be centered around quality and reliability. Furthermore, our thesis shows evidence that SMEs do benefit from participating in a cross-sector collaboration that promotes Norwegian values, as unionizing SMEs that collectively portray Norwegian values, such as quality and reliability, were positively perceived by customers. This allows Norwegian SMEs to build a strong collaboration that can offer integrated solutions, providing them with a competitive advantage. Lastly, our thesis shows that the promotion of national values is a central success factor as Norway would build its reputation internationally, and thus provide a favorable perception amongst international customers in the future.
The thesis provides a managerial model that can be followed when implementing a strategy in light of these findings. The model is centered around developing an independent project group that consists of participating SMEs in the cross-sector collaboration, making the joint strategy both developed, implemented, and trained by all members.