Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruvoll, Kjersti
dc.contributor.authorEngen, Kristian Schriwer
dc.date.accessioned2024-06-26T17:23:13Z
dc.date.available2024-06-26T17:23:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187414618:51782740
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136077
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven tar vi for oss hvordan vikingkvinners makt og handlingsrom blir framstilt i populærkulturen, ved å analysere tv-serien Vikings. Vår problemstilling er å finne ut av om Vikings seriens framstilling av kvinners makt og handlingsrom, er basert på og i samsvar med det sagaene forteller. Er det en stor forskjell mellom de to framstillingene? Har kvinnene i serien et større handlingsrom enn det vi ser i sagaene, eller er har de kanskje mindre makt? Grunnen til at vi har valgt Vikings som analyseobjekt og ikke andre medier, er at serien er det mediet, som omhandler vikinger, som har hat størst påvirkning og er den mest kjente innen popkultur det siste tiåret. Framgangsmåten vi vil bruke er en komparativ analyse av Vikings to første sesonger og den framstilling av kvinners makt og handlingsrom, fulgt av en sammenligning med kategorier presentert av Sigrund B. Wik i hennes masteroppgave. Wiks oppgave ser på endringen i synet på kvinner og makt i utvalgt islandsk litratur fra 1200-tallet. Grunnen til at jeg bruker Wiks inndeling, istedenfor en selvutført analyse av en saga, er grundet tidsbegrensninger. Vi vil starte med å etablere kategoriene til Wik, for så å bruke en kvantitativ framgangsmåte, ved å se gjennom de to første sesongene av Vikings og plukke ut relevante scener. Deretter kommer vi til å benytte oss av en kvalitativ framgangs måte, ved å gå gjennom de utvalgte scenene i en dypere analyse, for så å sammenligne de vi blir vist med det sagaene sier. Det denne undersøkelsen visere er at Vikings er et blandet produkt, når det kommer til å følge og bryte med Wiks kategorier og seriens representasjon av kvinners makt og handlingsrom. På den ene siden følger den Wiks definisjoner når det kommer til politikk, magi, overtalelse og egging. På den andre siden bryter serien med Wiks definisjoner når den viser kvinner i posisjoner som er begrenset til den mannlige sfæren, slikt som at kvinner blir vist som soldater og krigere, som var straffbart og førte til landsforvisning. I tillegg til at kvinner blir vist som deltagere i flere roller i tingmøter/rettsaker, igjen en arena begrenset til kun menn ifølge Wiks definisjon. Som vi kan se, er seriens portrett av kvinners makt og handlingsrom et blandet produkt når vi sammenligner den med det som blir fortalt i sagaen.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis will we look at the portrayal of Viking women’s power and room for action in popular culture, by analysing the tv-series Vikings. Our issue is to find out if the series Vikings portrayal of women’s power and room for action is based on and follow what the sagas tell us. Is there a big difference between the two portrayals? Do the women in the show have a bigger room for action then they do in the sagas, or do the perhaps have less power? The reason for choosing Vikings as the analysis object and not other media, is the fact that Vikings is the show which have had the biggest impact on pop culture as well as being the best known. Our approach method will be a comparative analysis of Vikings two first seasons and its portrayal of women’s power and room of action, followed by a comparison to categories presented by Sigrund B. Wik in her master’s thesis. Wik’s thesis looks at the changes in the view on women and power in at selection of Icelandic literature from the 13th century. The reason we are using Wik’s definitions, instead of making our own thru an analysis of a saga, is down to time constraints. We will start with establishing Wik’s categories, then we will use a quantitative method, by watching the two first seasons of Vikings and pick out select scenes. Then we will use a qualitative method, by going through the selected scenes in a deeper analysis, and then compare what we’re shown with what were told by the sagas. This examination shows that the series Vikings is a mixed bag, when it comes to if it follows or breaks with the categories presented by Wik and its depiction of women’s power and room of action. In some areas does the show follow the definitions presented by Wik when it comes to politick, magic, persuasion, and egging. But in other areas it breaks with Wik’s definitions, primarily when it shows women in areas that’s limited to men, such as when it depicts women as soldiers, warriors, and bodyguards, which was against the law and could result in exile. The series also show women as participants in different roles at ting meetings/legal proceedings, which again was an area limited to only men according to Wik’s definition. So, as we can see the shows portrayal of women’s power and room of action is a mixed bag when you compare it to what is told in the sagas.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVikingkvinners makt og handlingsrom i popkultur: en analyse av tv-serien Vikings.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel