Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPage, Alexander Gamst.
dc.contributor.authorWikran, Magnus Lorentsen.
dc.date.accessioned2024-06-26T17:23:05Z
dc.date.available2024-06-26T17:23:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581186:98344859
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136070
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven belyser bruk av anabole-androgene steroider (AAS) utenfor konkurranseidretten, spesielt blant unge menn i kroppsbyggingsmiljøer. Internett har økt tilgjengeligheten og kjøp av AAS, og bekrefter behovet for mobilisering mot doping som samfunnsproblem. Oppgaven tar for seg hvordan sosionomer kan anvende motiverende intervju (MI) for å bekjempe skadelige kroppsidealer og redusere negative påvirkninger fra sosiale medier, som kan være drivere bak AAS-bruk. MI kan i denne konteksten bidra til å styrke individers motstandskraft mot kroppspress og støtte dem i å utvikle sunne kroppsbilder. Dette arbeidet er forankret i et sosialfaglig perspektiv som ser AAS-bruk som et symptom på bredere sosiale og kulturelle problemstillinger, inkludert kroppsfiksering og identitetsutfordringer knyttet til moderne idealer om fysisk fremtoning. Bruken av MI i sosialt arbeid adresseres med tanke på hvordan denne tilnærmingen kan bidra til å møte unge menn der de er, og assistere dem i å utforske og endre selvdestruktive atferdsmønstre knyttet til kroppsbilde og identitet. Oppgaven legger grunnlaget for hvordan sosionomer kan anvende samtaleteknikker for å fremme innsikt og forandring hos individene de arbeider med, samtidig som den tar høyde for de utfordringer og kompleksiteter som er involvert i å møte denne målgruppen. Gjennom MI kan sosionomer arbeide med å dempe skadevirkningene av AAS-bruk ved å støtte utviklingen av et mer nyansert og realistisk selvbilde blant unge menn, i motsetning til de urealistiske idealene ofte forsterket gjennom sosiale medier.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis highlights the use of anabolic-androgenic steroids (AAS) outside of competitive sport, especially among young men in bodybuilding environments. The internet has increased the availability and purchase of AAS, confirming the need for mobilisation against doping as a major public health issue. This paper explores how social workers can use motivational interviewing (MI) to combat harmful body ideals and reduce negative influences from social media, which can be drivers of AAS use. In this context, MI can help strengthen individuals' resilience to body image pressures and support them in developing healthy body images. This work is rooted in a social work perspective that sees AAS use as a symptom of broader social and cultural issues, including body fixation and identity challenges related to modern ideals of physical appearance. The use of MI in social work is addressed in terms of how this approach can help meet young men where they are and assist them in exploring and changing self-destructive patterns of behaviour related to body image and identity. The paper lays the groundwork for how social workers can use counselling techniques to promote insight and change in the individuals they work with, while considering the challenges and complexities involved in meeting this target group. Through MI, social workers can work to reduce the harmful effects of AAS use by supporting the development of a more nuanced and realistic self-image among young men, as opposed to the unrealistic ideals often reinforced through social media.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan en sosionom ved hjelp av motiverende intervju forebygge skadelige kroppsidealer og redusere sosiale mediers negative påvirkning blant unge menn som bruker anabole-androgene steroider?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel