Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVik, Jannike
dc.contributor.authorJærnes, Solveig Sørli
dc.date.accessioned2024-06-26T17:22:57Z
dc.date.available2024-06-26T17:22:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581186:99039335
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136065
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBacheloroppgaven forsøker å undersøke miljøterapeutens rolle i arbeid med barn og unges skadelig seksuelle atferd innenfor skolens rammer. Gjennom å presentere tiltak og strategier som kan anvendes i dette arbeidet, synliggjør oppgaven hvordan miljøterapeutene kan benytte sin sosialfaglige kompetanse for å bidra i arbeidet. Man ser at ved å identifisere risikofaktorer, gjennomføre samtaler med ungdommer i risiko og ved å bedre seksualundervisning kan man forebygge en seksuell skjevutvikling. Ved å arbeide tverrfaglig, innføre trygghetsplaner og jobbe tett på eleven gjennom observasjon og samtaler, kan man forhindre gjentakelser av den skadelig seksuelle atferden. Miljøterapeuter i skolen har ofte en udefinert rolle, det kan gi dem tid til å følge opp tiltakene. Samtidig avdekkes utfordringer som manglende klarhet i rollebeskrivelse og økonomiske begrensninger. Disse vil jeg også utforske.
dc.description.abstractThis bachelor thesis aims to study what part social workers has in the task of addressing young people’s harmful sexual behavior within a school context. By presenting different measures and strategies one may adapt, it becomes clear how the social worker can utilize their knowledge and abilities to assist. They can help identify risk factors, carry out conversations with at risk youth and help improve the sex education, as a way of preventing the development of harmful sexual behavior. In addition, a social worker in school can work interprofessional, implement safety plans and work closely with pupils, by having conversations and observing them, to ensure that youths do not repeat their harmful behavior. The social worker in school will often have a not clearly defined role, which can allow them time to follow up on the measures implemented. At the same time there are some challenges with the lack of clarity in the role and some economical limits. I will look at these as well.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan miljøterapeuter på skolen bidra til forebygging og oppfølging av skadelig seksuell atferd hos barn og unge?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel