Pårørende barn av deprimerte foreldre - En litteraturstudie om konsekvenser deprimerte foreldre kan ha for barns utvikling.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136064Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er en litteraturstudie som skal belyse hvilke konsekvenser det kan ha for barn sin utvikling å leve sammen med foreldre, der én eller begge har en depresjonsdiagnose. Denne litteraturstudien skal belyse temaet og problemstillingen, ved å anvende tidligere forskning i sammenheng med et teoretisk rammeverk. Studien avgrenses til barn og unge med målgruppen 0-18 år, som lever tett på sine foreldre. Problemstillingen som blir belyst, retter seg ikke mot en spesifikk depresjonsdiagnose, men depresjon på et generelt nivå.
Problemstillingen er formulert som følgende: «Hvilke konsekvenser kan deprimerte foreldre ha for barns utvikling?».
Alle barn og unge er individuelle og unike individ. Å leve tett på foreldre som har en depresjonsdiagnose, er for mange en vanskelig situasjon. Sårbare barn og unge har ulike reaksjoner og uttrykk for hvordan de opplever situasjonen. Det vil også være individuelt i hvilken grad det påvirker barnets utvikling. Denne studien ser på hvilke faktorer som følger med foreldre med en depresjonsdiagnose, og hvilke konsekvenser det kan ha for barn og unge som lever tett på dette. Det kommer frem i studien at flere av faktorene kan gi en forhøyet risiko for negativ utvikling, både kognitivt, sosialt og emosjonelt. This bachelor thesis is a literature study that will highlight which consequences it can have for children´s development living with parents, where one or both have a diagnosis of depression. In the light of the topic and the issue, the literature study contains previous research in the context of a theoretical framework. The study is limited to children with the age of 0-18 years old, who live close to their parents. The issue will focus on depression at a general level, and not on a specific diagnosis of depression.
The issue in this literature study is: “What consequences can parents with depression have for children’s development?”.
All children are unique individuals. Living close to parents who have a depression diagnosis is a difficult situation for children to be involved in. Vulnerable children will have different reactions and expressions on how they experience their own situation. How it affects the child’s development is also individually. This literature study looks into which factors that follows living with depressed parents, and which consequences this may have for children. It emerges that several of the factors can give an increased risk of negative development, both cognitively, socially and emotionally.