Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Celine Borge
dc.contributor.authorJohnsen, Julie
dc.date.accessioned2024-06-26T17:22:48Z
dc.date.available2024-06-26T17:22:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581186:70030428
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136057
dc.description.abstractBarnevernsinstitusjoner for ungdom tar sikte på å ivareta behovene deres på best mulig måte, og de ansatte skal gjennom sin helhetlige kompetanse være rustet til å møte de unge på en hensiktsmessig måte. Ungdommer som av ulike årsaker er plassert på institusjon kan ha mange grunner til å ha det vanskelig og sitte inne med negative følelser. Det er da den profesjonelles oppgave å møte den unge på en hensiktsmessig måte, slik at den unge føler seg trygg og ivaretatt, og for å avverge potensiell økende aggresjon som resulterer i utagering. Den ansattes væremåte, eller personlige kvaltiter, betegnes på fagspråket som del av den personlige kompetansen, og forstås atskilt fra kunnskapen man tilegner seg på universitetene. Denne studien fremhever betydningen personlig kompetanse kan ha for den profesjonelle yrkesutøvelsen, og setter dette i sammenheng med voldsuttrykk fra ungdom på barnevernsinstitusjon. Forskning viser at personlige kvaliteter ved den ansatte kan ha innvirkning på ungdommens atferdsmønster. Slike funn sier noe om at den personlige kompetansen kan ha noe å si for hvorvidt ungdommen blir aggressiv eller voldelig, og dermed også for hvorvidt tvangsbruk kan bli vurdert nødvendig. Både ungdommene selv og de ansatte påpeker i studien viktigheten av å møte ungdommene med kjærlighet og varme fremfor den opplevde kalde «profesjonalitetsmaska», for å oppnå hensiktsmessige relasjonelle samspill, og for å avverge tvangsbruk som strengt tatt kunne blitt unngått. Personlig kompetanse fremheves altså i denne studien som betydningsfull for den helhetlige profesjonelle yrkesutøvelsen, og blir her belyst i sammenheng med voldsuttrykk fra ungdom på barnevernsinstitusjon. Med dette utgangspunkt presenterer oppgaven et kritisk blikk på hvordan sider ved den ansatte kan ha innvirkning på vold, og problematiserer dette opp mot bruk av tvang.
dc.description.abstractChild welfare institutions for youths aim to meet their needs in the best possible way, and the staff should be equipped through their comprehensive expertise to interact with them in an appropriate manner. Youths are placed in institutions for various reasons, and they may have reasons to struggle and possess many negative emotions. It is the professional's task to meet the youth in an appropriate manner, so that they feel safe and cared for, and to prevent potential escalating aggression leading to acting out. The employee's behaviours, or personal qualities, is referred to in professional jargon as part of personal competence and is understood separately from the knowledge gained at universities. This study highlights the importance of personal competence in professional practice and relates this to expressions of violence from youth in child welfare institutions. Research shows that personal qualities of the employee can influence the youth's behavioural patterns. Such findings suggest that personal competence can influence whether the youth become aggressive or violent, and therefore also whether the use of coercion may be deemed necessary. Both the youths themselves and the staff emphasize in the study the importance of approaching the youths with love and warmth rather than the perceived cold "mask of professionalism", in order to achieve appropriate relational interactions and to prevent the use of coercion that could have been avoided. Personal competence is thus emphasized in this study as significant for holistic professional practice and is illuminated here in relation to expressions of violence from youths in child welfare institutions. With this foundation, the paper presents a critical examination of how personal aspects of the employee can have impact on violence and problematizes this in relation to the use of coercion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePersonlig kompetanse i barnevernsinstitusjon for ungdom: Den ansattes personlige kompetanse sett i sammenheng med voldsuttrykk og tvangsbruk.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel