Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPaulsen, Veronika
dc.contributor.authorPhan, Lauryn
dc.date.accessioned2024-06-26T17:22:46Z
dc.date.available2024-06-26T17:22:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:98982488
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136056
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tematiserer kultursensitivitet i barnevernet, fra et barnevernsfaglig perspektiv. Formålet for denne oppgaven er å skape bevissthet rundt fordeler og utfordringer som barnevernspedagoger eller andre sosialtjeneste personer kan oppleve gjennom sitt arbeid med flerkulturelle familier. Oppgaven er en litteraturstudie, som bygger på kunnskap fra ulike studier som vitenskapelige antologier, masteroppgaver, lovverk og rapporter som har blitt utarbeidet vedrørende de norske barnevernstjenestene. Funnene som har blitt gjort i de ulike studiene har jeg samlet i denne oppgaven for å vise hvordan det å arbeide kultursensitivitet i barnevernet både kan bringe på fordeler og utfordringer. Ved å samle både fordeler og utfordringer i en oppgave håper jeg på å kunne vise til hvordan kultursensitivt arbeid i barnevernet påvirker barn og familiene i systemet. Hovedfunnene gjort i to ulike masterstudier vedrørende kultursensitivitet i barnevernet, opplyser hvordan de største utfordringene omhandler de kulturelle og språklige barrierer mellom barnevernet og familiene. Også begrep som kultur, kulturforståelse og kultursensitivitet er alle viktige definisjoner, som likevel viser seg vanskelig å forstå eller finne en enighet om. Begrepene kan være av ulike forståelse, noe som også kan være med på å skape miskommunikasjon. Overordnet konkluderer oppgaven med at det burde jobbes med kultursensitivt i barnevernet for å bedre ivareta de flerkulturelle minoritetsfamiliene i systemet. Dette vil medbringe flere fordeler til de ulike familiene, som for eksempel mer tilrettelagt hjelp. Likevel finner flere barnevernspedagoger det vanskelig å jobbe kultursensitivt da kulturforståelse ofte er opp til personlig skjønn av den enkelte pedagogen. Dersom systemet bedre kan legge opp til gode rutiner og eksempler som viser godt kultursensitivt arbeid, vil det bidra til å skape en felles arbeidskultur for et flerkulturelt barnevern.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is focusing on cultural sensitivity in child welfare services, through the perspective of a professional in child welfare. The purpose of this thesis is to create awareness of the challenges and benefits that child welfare workers and social service personnel may experiment through their work with multicultural families. The thesis is a literature study, that builds on several type of studies such as scientific anthologies, master thesis´, legislation and rapports, regarding the Norwegian child welfare services. The findings from the studies have been compiled to demonstrate how working with cultural sensitivity in child welfare can both bring benefits and challenges. I hope to demonstrate how culturally sensitive work in childcare influence the children and families within the system. The two main findings from this bachelor thesis, is influenced by two different master thesis´ on cultural sensitivity on the Norwegian child welfare service. Both thesis´ report on how the biggest challenges between child welfare services and the families concerns cultural and linguistic barrier. Moreover, terms like culture, culture understanding, and culture sensitivity are all important definitions. That also are found difficult to understand or come to an agreement on and be interpreted in different ways, which can lead to miscommunication. The thesis concludes that there is more attention and work needed when it comes to cultural sensitivity in the child welfare field. This is to ensure that child welfare workers better can care for and understand the multicultural minority families in the system. Nevertheless, child welfare educators find it difficult in a culturally sensitive manner, as cultural understanding is often up to the personal discretion of each individual educator. If the system were to establish good routines and examples of good culturally sensitive endeavors. It could contribute to a common understand of a multicultural child welfare system.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke fordeler og utfordringer kan det ha å jobbe kultursensitivt i barnevernet?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel