Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalvorsen, Terje
dc.contributor.authorFandin, Frida Elise Rørseth
dc.date.accessioned2024-06-26T17:22:42Z
dc.date.available2024-06-26T17:22:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:89151512
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136052
dc.description.abstractDenne oppgaven har som hensikt å utforske om traumebevisst omsorg egner seg som metode på barnevernsinstitusjoner, med særlig vekt på rollen som miljøterapeut. Oppgaven er en litteraturstudie, som da vil si at gjennom et systematisk litteratursøk og analyse av eksisterende litteratur og forskning, vil undersøke og drøfte funnene. Det vil bli presentert og problematisert både styrker, utfordringer og muligheter ved implementeringen av metoden. Litteratursøket tydeliggjorde at miljøterapeutene er en avgjørende faktor i implementeringen og utøvelsen av prinsippene fra traumebevisst omsorg i praksis og i samspill med ungdommer. Det ble identifisert en betydelig faglig usikkerhet omkring traumebevisst omsorg som metode. Mens det er noen forfattere og teoretikere som sterkt anbefaler traumebevisst omsorg som en effektiv og egnet metode i møte med traumatiserte barn og unge, er det noen som stiller seg kritisk. Kritikerne poengterte at det er utfordringer knyttet til implementeringen av metoden i praksis, flere er kritisk til det empiriske grunnlaget til metoden, samt at det er et behov for ytterligere evaluering og forskning av metoden. Denne faglige usikkerheten representerer den komplekse og helhetlige problematikken som traumebevisst omsorg har som hensikt å adressere og håndtere. Gjennom en kritisk drøfting av relevante teoretiske perspektiver og empiriske funn, konkluderer oppgaven med at traumebevisst omsorg har et potensial til å være en egnet metode på barnevernsinstitusjoner. Den har et særlig potensial når miljøterapeuten har fått tilstrekkelig med opplæring, og de klarer å overføre teoretisk kunnskap til hverdagslig praksis. Oppgaven benevner også behovet for ytterligere forskning og utvikling, for å styrke og optimalisere miljøterapeutens rolle og praksis, og implementeringen av traumebevisst omsorg som metode.
dc.description.abstractThis thesis aims to explore whether trauma-informed care is suitable as a method in child welfare institutions, with particular emphasis on the role of the social worker. The assignment is a literature review, which means that trough a systematic literature search and analysis of existing literature and studies, the findings are examined and discussed. Strengths, challenges, and opportunities of implementing the method will be presented and problematized. The literature review clarified that the social worker is a crucial factor in the implementation of trauma informed care principles in practice. A significant professional uncertainty about trauma informed care as a method was identified after the literature review. While some authors and theorists strongly recommended trauma-informed care as an effective and suitable method in dealing with and helping traumatized children and youth, others are critical. The critics pointed out challenges linked to the implementation of the method, some are critical of the empirical basis of the method, and there is a need for further evaluation and research of the method. This professional uncertainty represents the complex and comprehensive problems that trauma-informed care aims to address and deal with. Through a critical discussion of relevant theoretical perspectives and empirical findings, the thesis concludes that trauma-informed care has a potential to be a suitable method in child welfare institutions. It has potential when the social worker has received sufficient training, and they manage to transfer theoretical knowledge to everyday practice. The assignment also highlights the need for further research and development, to strengthen and optimize the role and the practice of the social worker, and the implementation of trauma-informed care as a method.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVeien fra traumebevisst teori til praksis på barnevernsinstitusjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel