Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWilson, Samita
dc.contributor.authorPedersen Slettebakken, Elisabeth
dc.date.accessioned2024-06-26T17:22:40Z
dc.date.available2024-06-26T17:22:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:66970825
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136051
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan korona-pandemien påvirket barn og unge. Pandemien førte til nasjonal nedstenging av landet, noe som førte til at hverdagen til barn og unge ble totalt forandret, nærmest over natten. Skolene stengte, fritidsaktiviteter stoppet opp og de offentlige tjenestene slet med å finne balansen mellom smittevernfaglige hensyn og barnevernsfaglige hensyn. De offentlige tjenestene måtte omstille seg på svært kort tid, noe som førte til mye usikkerhet blant de ansatte når det kom til hvordan de burde jobbe. De ansatte i barnevernet følte ledelsen var svært utilgjengelig under nedstengingen, og følte seg alene om ansvaret for å vedta beslutninger i barnevernssakene sine. Denne oppgaven vil fokusere på hvordan dette påvirket den daglige driften, de ansatte og familiene de jobber med. Opplevelsen av nedstengingen varierte fra familie til familie, ut ifra deres klassetilhørighet, sosiale nettverk, antall stressfaktorer og hvorvidt pandemien førte til lavere inntekt for husstanden. Denne oppgaven vil utforske hvordan disse ulike faktorene påvirket familienes evne til å fungere i hverdagen, og hvordan dette igjen påvirket barna. Videre vil oppgaven fokusere på barnas opplevelser med digital undervisning, opplevelser med vold eller overgrep og en fritid preget av å være på internett store deler av tiden. Videre vil oppgaven fokusere på hva slags bekymringer barna har i etterkant av pandemien, og hvordan nedstengingen påvirket deres psykiske helse. Samlet sett vil oppgaven rette fokus mot behovet for å ha en beredskapsplan klar til en eventuell ny krisetid, spesielt med hensyn til de offentlige tjenestene som hovedsakelig jobber med barn, som skolene og barnevernstjenestene.
dc.description.abstractThis thesis is about how the corona-pandemic affected children. The pandemic led to a national lockdown, which led to the daily lives of children being completely changed almost overnight. The schools closed, the after-school activities were shut down, and the public services were struggling with finding a balance between stopping the spread of the virus and do their job in a responsible way. The public services had to change their way of operation in a short amount of time, which led to a lot of uncertainty regarding how they should work. The social workers working with child safety and welfare felt their bosses were unavailable during the lockdown, and they felt alone regarding the responsibility for making decisions in their cases. This thesis will focus on how this affected the day-to-day operation of the public service, the employees and the families they worked with. The experience of the lockdown varies from family to family, depending on their class, social networks, amount of stress factors and whether the pandemic negatively impacted their economy or not. This thesis will explore how these different factors affected the family’s ability to function in their day-to-day life, and how this again affected the children. Furthermore, this thesis will explore the children’s experiences regarding online school, experiences with violence or exploitation and leisure time spent more online then previously. The thesis will also focus on what kind of concerns that the children have in the immediate aftermath of the lockdown, and how the lockdown affected their mental health. In summary this thesis will focus on the need to have a contingency plan ready in case of a new national emergency, especially in regards to the services working directly with children, like schools and child protection and welfare.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan ble barn påvirket av pandemien
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel