Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEllefsen, Cecilie.
dc.contributor.authorPedersen, Helene.
dc.date.accessioned2024-06-26T17:22:34Z
dc.date.available2024-06-26T17:22:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581186:96398558
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136045
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMennesker med ROP-lidelse har sammensatte problemer som trenger koordinerte og helhetlige tjenester for å kunne håndtere egen livssituasjon. De har svært dårlige levekår sammenlignet med andre i samfunnet. Denne litterære oppgaven forsøker å besvare problemstillingen: «Hva innebærer en helhetlig tilnærming til behandling av ROP-lidelser for livssituasjonen til brukerne?». Funnene i oppgaven tilsier at et helhetssyn kan være utfordrende på både individnivå og systemnivå – både som begrep og i praksis. Begrepet kan fremstå uklart i samarbeid mellom tjenesteytere, både innad i tjenestene og på tvers av tjenestenivåer. På individnivå innebærer et helhetssyn å skape en allianse basert på tillit og trygghet mellom bruker og sosialarbeider. I relasjonen skaper man sammen helheten ved å samarbeide for å få fram brukerens ressurser og behov. «Personen i situasjonen», kontekstuell forståelse og «å starte der brukeren er» blir sentrale tilnærminger til helhetssynet gjennom hele oppgaven. Videre diskuteres merkelapper i tjenesteapparatet og utfordringene med samarbeid på tvers av tjenester.
dc.description.abstractPeople with dual diagnosis have complex problems in need of coordinated and integrated services to be able to manage their life situations. They have very poor living conditions compared to others in society. This literary assignment seeks to address the thesis-question: “What does a holistic approach to treating dual diagnosis entail for the life situation of the users?”. The findings suggests that a holistic view can be challenging on a individual level and systemic levels – both as a concept and in practice. On an individual level, it involves building an alliance based on trust and security between the user and the social worker. They collectively create wholeness in this relationship by collaborating to bring out the resources and needs of the user. “The person in the situation”, contextual understanding and “starting where the user is” are central approaches to the holistic view throughout the assignment. Furthermore, labels are discussed in encounters with the services and the challenges of cooperation with services and systems.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt helhetssyn på behandling av ROP-lidelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel