På hvilken måte kan barn og unge bli påvirket av bomiljø og boligstandard i kommunale boliger?
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1436]
Description
Full text not available
Abstract
Kommunale boliger er ment til å være et midlertidig tilbud, men for noen barn er det en mer langvarig boligløsning. Dette gir en pekepinn på at kommunale boliger blir rammene for flere barn og unge sin oppvekst. Denne litterære oppgaven undersøker hvordan boligstandard og bomiljø kan påvirke barn og unge i kommunale boliger. Trangboddhet er et gjennomgående tema, med utfordringer knyttet til begrenset plass og konsekvenser for privatliv, sosialisering og læring. Jeg anvender Pierre Bourdieus former for kapital: økonomisk, kulturell og sosial som er sentrale for å belyse hvordan barn og unge sine kapitaler kan bli påvirket av å bo i kommunale boliger. Videre diskuteres betydningen av boligstandardens innvirkning på barns fysiske og psykiske helse. Til slutt blir bomiljøet diskutert, hvor utrygge bomiljø er noe som kan påvirke trivselen til barn og unge. Det er viktig å understreke at barn, unge og familier har ulike oppfatninger om hva som er en god og dårlig bolig, noe som kan sees i sammenheng med den kulturelle kapitalen til Bourdieu. Municipal housing is designed to be a temporary solution, but for some kids and youth, it becomes a more permanent residence. This suggests that municipal housing serves as the backdrop for the upbringing of numerous children and youngsters. This literary assignment investigates how housing standards and living conditions impact children and youth in municipal housing. Crowded living conditions are a repeating theme, including issues linked to restricted space and the implications for privacy, socialisation, and learning. I use Pierre Bourdieu's three types of capital: economic, cultural, and social, to demonstrate how living in municipal housing affects the capital of children and youth. Furthermore, the impact of housing conditions on children's physical and mental health is examined. Finally, the living environment is explored, and how unsafe living conditions might impair the well-being of children and adolescents. It is vital to stress that children, youth, and families have various ideas of what constitutes good and bad housing, which may be observed in relation to Bourdieu's cultural capital.