Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWilson, Samita
dc.contributor.authorIversen, Markus
dc.date.accessioned2024-06-26T17:22:30Z
dc.date.available2024-06-26T17:22:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:15023714
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136042
dc.description.abstractEtniske minoriteter i form av innvandrere er overrepresentert innenfor det norske barnevernet ifølge flere kilder. Innenfor hjelpetiltak i hjemmet er overrepresentasjonen mest omfattende. Dette tilsier at barnevernet i mange saker skal samarbeide med de etniske minoritetene. Likevel kommer det fram at det er en manglende tillit og dårlig samarbeid mellom barnevernet og etniske minoritetsforeldre. Dette utfordrer barnevernets arbeid med etniske minoriteter. Oppgavens problemstilling som skal besvares er: Hvilke utfordringer og muligheter oppstår i barnevernets arbeid med etniske minoritetsfamilier? I denne oppgaven er det valgt å avgrense etniske minoriteter til innvandrere, da denne gruppen blir omtalt som overrepresentert innenfor barnevernet. Oppgaven setter søkelys på utfordringer og muligheter som barnevernet og etniske minoriteter møter gjennom teoretiske perspektiv på makt, kultur, empowerment, brukermedvirkning og relasjonskompetanse. Disse teoretiske perspektivene og forskning fra litteraturstudien skal gi svar på hvordan barnevernet kan skape tillit og godt samarbeid.
dc.description.abstractEthnic minorities in the form of immigrants are overrepresented within the Norwegian child welfare system according to several sources. Within home-based assistance, the overrepresentation is most extensive. This implies that in many cases, the child welfare system is to collaborate with ethnic minorities. However, it is evident that there is a lack of trust and poor collaboration between the child welfare system and ethnic minority parents. This challenges the child welfare system's work with ethnic minorities. The research question to be answered in this thesis is: What challenges and opportunities arise in the child welfare system's work with ethnic minority families? In this thesis, ethnic minorities are limited to immigrants, as this group is referred to as overrepresented within the child welfare system. The thesis sheds light on challenges and opportunities that the child welfare system and ethnic minorities encounter through theoretical perspectives on power, culture, empowerment, user participation, and relational competence. These theoretical perspectives and research from the literature review will provide answers on how the child welfare system can build trust and good collaboration.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarnevernets samarbeid med etniske minoritetsfamilier
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel