Et sted å gå til - Sosialarbeiderens møte med mobbing i skolen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136039Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1367]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Mobbing er et kjent fenomen i grunnskolen, og et viktig tema i politikken. Barn og unge som blir utsatt for mobbing kan medføre alvorlige konsekvenser, som psykiske helseplager, dårlig selvbilde, skolevegring og selvmord. Skolen vil derfor være en vesentlig arena for å forebygge og jobbe mot mobbing. For å kunne ivareta barn og unge når mobbing oppstår, vil det være avgjørende med profesjoner som har kunnskap til å observere og håndtere når uønsket atferd oppstår i klassen eller hos enkeltindivider. Sosialfaglige profesjoner er relativt nytt, men har gjennom årene blitt mer sentrale på grunn av sin fagkompetanse og ressurs i skolen. Jeg ønsker i denne oppgaven å fremheve sosialarbeiderens rolle i skolen, og hvilken betydning dens tilstedeværelse har for elevene. Den litterære oppgaven baserer seg på litteratur og forskning, for å kunne danne et grunnlag over konsekvenser og faktorer som er avgjørende for arbeidet mot mobbing. Oppgavens problemstilling lyder slik: “Hvordan kan sosialarbeidere i skolen ivareta barn og unge når mobbing oppstår?”. For å besvare problemstillingen, vil oppgaven bli drøftet opp mot eksisterende litteratur og forskning.
Oppgaven viser til verdifulle funn av å ha sosialarbeidere i skolen. Dette indikerer at elevene har mulighet for en plass å gå til for å kunne fortelle om mobbeproblemene sine, men også føle seg hørt. Sosial tilhørighet, gode relasjoner, tillit og samarbeid med foreldre trekkes inn som vesentlige faktorer for ivaretakelse av elever når mobbing oppstår. Gjennom sosialarbeiderens tilstedeværelse, støtte og håndtering, kan dette fremme trygghet og ivaretakelse av elevene som opplever mobbing i skolen. Bullying is a well-known phenomenon in primary school, and an important topic in politics. Children and young people who are subjected to bullying can lead to serious consequences, such as mental health problems, poor self-image, school refusal and suicide. School will therefore be an important arena for preventing and working against bullying. In order to safeguard children and young people when bullying occurs, it will be crucial to have professions that have the knowledge to observe and handle when unwanted behaviour occurs in class or among individuals. Social work professions are relatively new, but have become more central due to their professional competence and resources in schools. In this assignment, I wish to highlight the role of the social worker in school, and the significance of its presence for the students. The literary thesis is based on literature and research, in order to form a basis for consequences and factors that are crucial for the work against bullying. The thesis question is as follows: “How can social workers in schools safeguard children and young people when bullying occurs?”. To answer the question, the thesis will be discussed in relation to existing literature and research.
The thesis refers to valuable discoveries of having social workers in school. The indicates that the pupils have the opportunity to go to in order to talk about their bullying problems, but also to feel heard. Social belonging, good relationships, trust and cooperation with parents are included as important factors for safeguarding students when bullying occurs. Through the social worker`s presence, support and management, this can promote safety and safeguarding of students who experience bullying in school.