Show simple item record

dc.contributor.advisorSkauge, Berit
dc.contributor.authorPedersen, Thea
dc.date.accessioned2024-06-26T17:22:12Z
dc.date.available2024-06-26T17:22:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:98863322
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136027
dc.description.abstractSammendrag Turnover blant ansatte i det kommunale barnevernet er blitt et større fokus de siste årene. Barnevernsarbeidere utsettes for flere arbeidsrelaterte belastninger. Det innebærer alt fra tidspress, emosjonelle utfordringer, manglende oppfølging, negative holdninger fra media og stor arbeidsmengde. Bakgrunnen for denne oppgaven er å utforske og avdekke faktorer som kan være årsaker til at ansatte i det kommunale barnevernet slutter. Barnevernsfaglig arbeid baserer seg i stor grad på mellommenneskelige relasjoner, rettsvitenskap samt relevant fagkompetanse. Likevel ser en at disse arbeidsoppgavene havner i skyggen på grunn av en for høy arbeidsmengde, tidspress og mangelfull oppfølging fra ledelsen. Som et resultat av dette kan hyppige utskiftninger av saksbehandlere i enkelte situasjoner virke negativt på de barna og familiene en skal hjelpe. Formålet med denne bacheloroppgaven vil derfor være å se nærmere på hvilke faktorer som kan føre til turnover. Jeg ønsker å belyse denne problematikken og eventuelt bidra til en større innsikt i hvordan det kan oppleves å være ansatt i kommunale barneverntjenester. Denne oppgaven baseres på funn fra ulike empiriske studier. Jeg har tatt utgangspunkt i statistikk for å vise omfanget av turnover. Videre har jeg drøftet og analysert funn fra tidligere studier i tråd med Frederic I. Herzberg’s to-faktorteori. Funn fra den anvendte litteraturen viser to overordnede faktorer som regnes som de største pådriverne til turnover: arbeidsmiljø og rammebetingelser på arbeidsplassen. Jeg har i tråd med to-faktorteorien drøftet enkelte elementer som går under disse to hovedkategoriene. Besvarelsen konkluderes med at en ikke kan utpeke enkeltstående årsaker til turnover. Dette er et komplekst begrep, hvor en kan se at turnover kan skje som et resultat av flere faktorer som opptrer sammen eller som påvirker hverandre gjensidig. Hvordan en faktor påvirker en person trenger nødvendigvis ikke påvirke en annen person på samme måte. Jeg har likevel forsøkt å belyse noen av de mest sentrale elementene som regnes som de største pådriverne til turnover. Nøkkelord: Barnevern, turnover, saksbehandler, belastninger, to-faktorteori, arbeidspress og utbrenthet.
dc.description.abstractAbstract Employee turnover in municipal child welfare services has become a greater focus in recent years. Child welfare workers face several work-related burdens, including time constraints, emotional challenges, lack of follow-up, negative media attitudes, and heavy workloads. The purpose of this study is to explore and uncover factors that may cause employees in municipal child welfare services to leave their positions. Child welfare work relies heavily on interpersonal relationships, legal knowledge, and relevant expertise. However, these tasks are often overshadowed by high workloads, time constraints, and inadequate leadership support. Consequently, frequent turnover of caseworkers in some situations may negatively impact the children and families they are meant to assist. Therefore, the aim of this bachelor's thesis is to examine the factors that may contribute to turnover. I aim to shed light on this issue and potentially contribute to a greater understanding of what it is like to work in municipal child welfare services. This study is based on findings from various empirical studies. I have used statistics to illustrate the extent of turnover. Furthermore, I have discussed and analyzed findings from previous studies in line with Frederic I. Herzberg's two-factor theory. Findings from the literature review reveal two main factors considered to be the major drivers of turnover: work environment and workplace conditions. Consistent with the two-factor theory, I have discussed specific elements falling under these two main categories. The conclusion drawn is that one cannot pinpoint singular causes of turnover. This is a complex concept, where turnover can occur as a result of multiple factors acting together or influencing each other mutually. How one factor affects one person may not necessarily affect another person in the same way. Nevertheless, I have attempted to illuminate some of the most crucial elements regarded as the primary drivers of turnover. Keywords: Child welfare, turnover, caseworker, burdens, two-factor theory, work pressure, and burnout.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTurnover i kommunale barneverntjenester
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record