Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVeronika Paulsen
dc.contributor.authorSteffensen, Amanda Birgitte Brunvær
dc.date.accessioned2024-06-26T17:21:52Z
dc.date.available2024-06-26T17:21:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:92239784
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136013
dc.description.abstractSammendrag Hvert år drives mange mennesker på flukt. Flyktningestrømmen i verden er stor, og i Norge har det vært en økning i antall flyktninger som har ankommet landet. Norge bosetter mange flyktninger hvert år, og mange av dem er barn under 18 år. Den økte flyktningstrømmen gjør at Norge har et større behov for mennesker med kunnskap om denne gruppen. Temaet jeg har valgt å gå dypere inn på i min bacheloroppgave er arbeidet med enslige mindreårige flyktninger. Enslige mindreårige er en svært sårbar gruppe og mange av dem har opplevd traumatiserende hendelser i livet. Formålet med oppgaven er å finne ut hvordan ansatte kan ha et traumebevisst fokus i sitt arbeid med denne gruppen. Oppgavens problemstilling er derfor formulert slik: «Hvordan kan ansatte arbeide traumebevisst for å ivareta og legge til rette for utvikling av enslige mindreårige flyktninger?». I oppgaven er det benyttet eksisterende teori og litteratur for å belyse problemstillingen. Metoden som er brukt i oppgaven er derfor litteraturstudie. Teorien som er valgt er rettet mot traumebevisst omsorg. Ved hjelp av litteratur knyttet mot en traumebevisst tilnærming er det gjort funn av utviklingsfremmende metoder som kan brukes i arbeidet med enslige mindreårige flyktninger. Utvikling og ivaretakelse kan fremmes ved trygge rammer, mulighet for å skape relasjoner, hjelp til å forstå og regulere deres emosjoner. I drøftingsdelen blir fokuset rettet mot funnene i litteraturen og presentert teori, og hvordan ansatte kan benytte dette i sitt arbeid med enslige mindreårige flyktninger.
dc.description.abstractAbstract Every year, many people are forced to flee. The flow of refugees in the world is large, and in Norway there has been an increase in the number of refugees who have arrived in the country. Norway resettles many refugees every year, and many of them are children under the age of 18. The increased flow of refugees means that Norway has a greater need for people with knowledge about this group. The topic I have chosen to look deeper into in my bachelor is work with unaccompanied minor refugees. Unaccompanied minors are a very vulnerable group and many of them have experienced traumatizing events in their lives. The purpose of the assignment is to find out how employees can have a trauma-informed focus in their work with this group. The issue is therefore formulated as follows: "How can employees work trauma-informed to look after and facilitate the development of unaccompanied minor refugees?". In the thesis, existing theory and literature have been used to shed light on the issue. The method used in the thesis is therefore a literature study. The theory that has been chosen is aimed at trauma-informed care. With the help of literature linked to a trauma-informed approach, discoveries have been made of development-promoting methods that can be used in work with unaccompanied minor refugees. Development and care can be promoted by a safe framework, the opportunity to create relationships, help to understand and regulate their emotions. In the discussion section, the focus is on the findings in the literature and the presented theory, and how employees can use this in their work with unaccompanied minor refugees.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTraumebevisst tilnærming i arbeid med enslige mindreårige flyktninger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel