Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCarstensen,Tove
dc.contributor.authorCasteel, Hannah Elena
dc.contributor.authorJohannessen, Sara Elise
dc.date.accessioned2024-06-25T17:20:29Z
dc.date.available2024-06-25T17:20:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187444384:223020394
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135819
dc.description.abstractTittel: Meningsfull aktivitet sin betydning i studiehverdagen for personer med ADHD. Formål: Denne oppgaven har til hensikt å undersøke hvordan unge personer med ADHD opplever sin studiehverdag. Videre vil oppgaven fokusere på hvilken påvirkning deltakelse i meningsfull aktivitet kan ha på deres studiehverdag. Problemstilling: Hvordan kan fokus på meningsfull aktivitet bidra til at mennesker med ADHD kan mestre utdanning? Metode: Vi har benyttet en kvalitativ forskningsmetode med semistrukturerte intervju for å besvare forskningsspørsmålet vårt. Vi har gjennomført fire intervjuer. Tre av informantene var studenter med ADHD og en av informantene var en ergoterapeut som hadde arbeidserfaring innenfor feltet. Resultat: I denne studien har vi kommet frem til tre funn: 1. Vaner og rutiners påvirkning på studiehverdagen. 2. Meningsfull aktivitet som en ressurs. 3. Strategier som gjør studiehverdagen enklere. Oppsummering: Studien viser hvordan personer med ADHD kan oppleve en større grad av mangel på motivasjon, konsentrasjonsvansker og en aktivitetsbalanse i studiehverdagen. Deltakelse i meningsfull aktivitet kan bli brukt som en strategi for å øke motivasjonen, mestringsfølelsen og muligheten for å kunne oppnå aktivitetsbalanse. Ergoterapeuten kan tilrettelegge for at deltakelse i meningsfull aktivitet skal være mulig. Nøkkelord: ADHD, meningsfull aktivitet, utdanning og ergoterapi.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMeningsfull aktivitet sin betydning i studiehverdagen for personer med ADHD
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel