dc.description.abstract | Tittel: Meningsfull aktivitet sin betydning i studiehverdagen for personer med ADHD.
Formål: Denne oppgaven har til hensikt å undersøke hvordan unge personer med ADHD opplever sin studiehverdag. Videre vil oppgaven fokusere på hvilken påvirkning deltakelse i meningsfull aktivitet kan ha på deres studiehverdag.
Problemstilling: Hvordan kan fokus på meningsfull aktivitet bidra til at mennesker med ADHD kan mestre utdanning?
Metode: Vi har benyttet en kvalitativ forskningsmetode med semistrukturerte intervju for å besvare forskningsspørsmålet vårt. Vi har gjennomført fire intervjuer. Tre av informantene var studenter med ADHD og en av informantene var en ergoterapeut som hadde arbeidserfaring innenfor feltet.
Resultat: I denne studien har vi kommet frem til tre funn:
1. Vaner og rutiners påvirkning på studiehverdagen.
2. Meningsfull aktivitet som en ressurs.
3. Strategier som gjør studiehverdagen enklere.
Oppsummering: Studien viser hvordan personer med ADHD kan oppleve en større grad av mangel på motivasjon, konsentrasjonsvansker og en aktivitetsbalanse i studiehverdagen. Deltakelse i meningsfull aktivitet kan bli brukt som en strategi for å øke motivasjonen, mestringsfølelsen og muligheten for å kunne oppnå aktivitetsbalanse. Ergoterapeuten kan tilrettelegge for at deltakelse i meningsfull aktivitet skal være mulig.
Nøkkelord: ADHD, meningsfull aktivitet, utdanning og ergoterapi. | |