Borgerlige kvinners utdannings- og yrkesmuligheter. En komparativ studie av Trondheims lærerinner ca. 1860-1920
Abstract
Denne oppgaven tar for seg borgerlige kvinners utdannings- og yrkesmuligheter innen læreryrket, samt deres rettigheter innen skoleverket, i Trondheim i perioden mellom 1860 til 1920. Formålet med oppgaven er å analysere og sammenligne Trondheims lærerinner i folketellingene fra 1891 og 1920 for å se etter utvikling og endring av lærerinnene i perioden. 1800-tallet var en periode med store samfunnsendringer, som ikke bare påvirket arbeidslivet og de sosiale båndene mellom folk, men som også hadde stor påvirkning på kvinners liv og rolle i økonomien, politikken og samfunnet generelt. Tiden etter omkring 1850 til 1900 var spesielt preget av lover og vedtak som gjaldt kvinners utdanning, yrkesaktivitet og politiske rettigheter. Gjennom oppgaven vil jeg redegjøre for 1800-tallets samfunnsidealer for borgerlige kvinner, deres plass i samfunnets ulike offentligheter, lover og vedtak innen utdanning og arbeid, Trondhjems Lærerinneforening, folketellingen av 1891 og 1920, og mulige årsaker for endring og utvikling for disse temaene. Oppgaven presenterer en analyse av lærerinnene i folketellingene som blir målt og tilført opp mot sekundærlitteratur innen kvinnehistorisk forskning. Funnene i folketellingene samsvarer med de regjerende kjønnsrollene og samfunnsendringene som skjedde fra rundt midten av 1800-tallet til begynnelsen av 1900-tallet. Selv om vi har kunnskap om kvinners yrkesaktivitet generelt på 1800-tallet, kan det virke som yrkesaktiviteten blant borgerlige kvinner var en svært liten andel av statistikken. Denne oppgaven søker dermed å se til de borgerlige kvinnenes yrkesaktivitet. This thesis deals with bourgeois women’s educational and professional opportunities within the teaching profession, as well as their rights within the school system, in Trondheim in the period between 1860 and 1920. The purpose of the thesis is to analyze and compare Trondheim’s female teachers in the censuses from 1891 and 1920 in order to look for development and change of the female teachers during the period. The 19th century was a period of major social changes, which not only affected the working life and the social ties between people, but which also had a major impact on women’s lives and role in economy, politics, and society in general. The period after around 1850 to 1900 was particularly characterized by laws and decisions concerning women’s education, professional activity, and political rights. Through the thesis, I will explain the 19th-century social ideals for bourgeois women, their place in society’s various publics, laws and decisions in education and work, Trondheim’s Female Teachers Association, the census of 1891 and 1920, and possible reasons for change and development within these themes. This thesis presents an analysis of the female teachers in the censuses which are measured and compared to secondary literature within women’s history research. The findings in the censuses correspond with the prevailing gender roles and societal changes that occurred from around the middle of the 19th century to the beginning of the 20th century. Even with the knowledge of women’s occupational activity in general in the 19th century, it may seem that occupational activity among bourgeois women was a very small proportion of the statistics. This thesis therefore seeks to look at the professional activity of bourgeois middle-class women.