#EUvsDisinfo - Unraveling the European Commission’s Infodemic Response Through Crisis Communication Strategies and Communication Practices on Social Media
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135139Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
COVID-19 pandemien utløste ikke bare en helsekrise, men også en infodemi, som oversvømte offentligheten med feilinformasjon og desinformasjon. Denne oppgaven utforsker hvordan Den europeiske union responderte på infodemien, som skapte nye utfordringer for krisekommunikasjon. Oppgaven bygger på konseptualiseringer av krise-og kommunikasjonsteorier og utforsker EUs tilnærming til å håndtere infodemien, som var tilrettelagt av internett og sosiale medieplattformer. Målet med oppgaven er å avdekke EUs respons til infodemien skapt av internett og sosiale medier under COVID-19 pandemien. Dette oppnås gjennom en dokumentanalyse av Europakommisjonens uttalte krisekommunikasjonsstrategi i den felles kommunikasjonen ‘Tackling COVID-19 Disinformation – Getting the Facts Right’ og dens tilsvarende krisekommunikasjonspraksis på Europakommisjonens offisielle Instagram-plattform. Oppgaven avslører EUs tosidige responser på infodemien som direkte og indirekte, hvor responsen håndterte både kortsiktige utfordringer og langsiktige implikasjoner av problemet. Funnen understreker EUs flerdimensjonale tilnærming til bekjempelsen av infodemien, gjennom å begrense spredningen av falsk informasjon og ved å fremheve nødvendigheten av effektiv krisekommunikasjon og -håndtering for å navigere moderne kriser i den digitale tidsalder. The COVID-19 pandemic unleashed not only a health crisis but also an infodemic, inundating the public sphere with misinformation and disinformation. This thesis delves into how the European Union responded to this infodemic, which posed unprecedented challenges to crisis communication. Drawing on crisis communication theories and conceptualizations, this study examines the EU’s approach to managing the infodemic facilitated by the internet and social media platforms. The thesis aims to unravel the EU’s response to the infodemic created by the internet and social media during the COVID-19 pandemic. This is achieved through a document analysis of the European Commission’s stated Crisis Communication Strategy in the Joint Communication “Tackling COVID-19 Disinformation – Getting the Facts Right” and its corresponding communication practices on the European Commission’s official Instagram platform. The thesis unveils the EUs dual response to the infodemic as direct and indirect, handling both the short-term challenges and long-term implications of the issue. The findings underscore the EU’s multifaceted approach to combatting disinformation, highlighting the necessity of effective crisis communication and management in navigating contemporary crises in the digital age.