Lydprosesseringsvansker i autismespekterforstyrrelser – en behovskartlegging
Abstract
Sammendrag
Introduksjon: Lydprosesseringsvansker i autismespekterforstyrrelser (ASD) er et område som har behov for mer forskning. Vansker med lydprosessering inngår i diagnosen Auditive prosesseringsvansker (APD), og det vil derfor bli sett på APD opp mot ASD, ettersom det opptrer symptom-likhet mellom diagnosene.
Formål: Studiens formål var å gjennomføre en behovskartlegging av dem med ASD og redegjøre for om det opptrer vansker knyttet til lydprosessering – og om det bør gjennomføres APD-utredning som et resultat av dette. Studien ønsket i tillegg å gjøre rede for om dem med ASD, som har komorbiditet, opplevde større vansker med lydprosessering enn dem uten komorbiditet.
Metode: Studien gjennomførte en kvantitativ forskningsmetode med en semistrukturert spørreundersøkelse. Respondentene besvarte skalerte spørsmål om hvor mye de slet i ulike situasjoner knyttet til lydprosessering, og spørsmål om hvordan dette påvirket dem psykisk. Spørreundersøkelsen ble distribuert på Facebook, og respondentene var voksne individer mellom 18-59 år. 152 av 197 respondenter ble inkludert i studien.
Resultat: Resultatene viste stor variasjon mellom hvor mange som svarte høyt og lavt på svarskalaene. En stor andel av de som besvarte spørreundersøkelsen opplevde å slite med lydprosessering. 8% av respondentene opplevde ikke å være negativt påvirket av lyttevansker. 6 av 152 hadde gjennomført en APD-utredning. Det ble gjort signifikante funn mellom dem med- og uten komorbiditet på temaene som omhandlet humor, ironi, sarkasme og spøk (p=0,006), og overfølsomhet (p=0,035).
Konklusjon: Et stort antall respondenter opplevde vansker knyttet til lydprosessering. Vanskene de opplevde bør betraktes som betydningsfulle, ettersom de potensielt kan påvirke individets utvikling og funksjon. En APD-utredning er en sammensatt prosess som krever mange ressurser. En universal utredning vil derfor ikke anbefales for dem som blir utredet for ASD, men at de som har behov for det bør henvises videre. Det ble gjort funn som indikerte at de med komorbiditet opplevde større vansker, til tross for at funnene på flertallet av temaene ikke var signifikante. Abstract
Introduction: Auditory processing difficulties in Autism Spectrum Disorders (ASD) is an area that calls for further research. Difficulties with auditory processing is part of the diagnosis Auditory Processing Disorder (APD), and therefore, APD will be examined in relation to ASD due to the similarity of symptoms between the diagnoses.
Purpose: The purpose of the study was to conduct a needs mapping of individuals with ASD to determine whether difficulties related to auditory processing occur, and whether an APD assessment should be conducted as a result of this. The study also aimed to ascertain whether individuals with ASD who have comorbidity experience greater difficulties with auditory processing, than those without comorbidity.
Method: The study employed a quantitative research method with a semi-structured survey. The respondents answered scaled questions about how much they struggled in various situations related to auditory processing, and questions about how this affected them mentally. The survey was distributed on Facebook, and the respondents were adult individuals aged 18-59 years. 152 out of 197 respondents were included in the study.
Results: The results showed a considerable variation in the number of respondents who scored high and low on the response scales. A considerable proportion of respondents who completed the questionnaire reported difficulties with auditory processing. 8% of respondents did not report being negatively affected by listening difficulties. 6 out of 152 had undergone an APD assessment. The study found significant differences between those with and without comorbidity on the topics related to humor, irony, sarcasm, and jokes (p=0.006), as well as oversensitivity (p=0.035).
Conclusion: A considerable number of respondents experienced difficulties related to auditory processing. These difficulties should be regarded as important, as they have the potential to impact an individual's development and functioning. An APD assessment is a complex process that requires many resources. A universal assessment is therefore not recommended for individuals undergoing assessment for ASD; rather, those with needs should be referred for further evaluation. Findings indicated that those with comorbidity experienced greater difficulties, despite the majority of the themes not showing significant findings.