En kvantitativ observasjonsstudie rettet mot støynivå og ansattes tilfredshet i enekontor og åpent kontorlandskap
Description
Full text not available
Abstract
FormålFormålet med denne studien er å undersøke tilfredsheten til ansatte i enekontor og åpne kontorlandskap, samt undersøke ulikheter i støynivå ved de ulike kontorlandskapene.
UtvalgDeltakerne i denne studien var i samme arbeidssektor. Totalt ble det gjennomført seks ulike støymålinger i fire ulike bygg, og fem ulike avdelinger. De to målingene i samme avdeling var på hver sin side på bygget, som representerte et åpent kontorlandskap og et enekontor.
MetodeDet ble gjennomført kvantitative metoder i form av lydmålinger og en anonym spørreundersøkelse. En lydmåler ble plassert så sentralt i rommet som mulig. Et dosimeter ble festet på en ansatt, mens det andre ble plassert på vedkommendes arbeidspult. Spørsmålene i spørreskjemaet er nøye utformet i sammenheng med ønsket om å besvare studiens problemstilling. Det ble gjennomført slutningstatistikk for både støymålingene og resultatet av spørreskjemaet.
ResultaterDet er ingen signifikante forskjeller på støynivået mellom enekontor og åpent kontorlandskap, men svar fra spørreundersøkelsen viser at ansatte i enekontor er mer tilfreds, samt opplever deres kontorløsning som mer arbeidseffektiv sammenlignet med ansatte i åpent kontorlandskap.
KonklusjonAnsatte i enekontor er mer tilfreds med sin kontorløsning samt opplever deres kontorløsning som mer arbeidseffektiv, men dette er ikke på bakgrunn av støynivået. Ved gjennomføring av støymålingene ble det ikke gjort noen statistiske signifikante forskjeller i funn på støynivå ved enekontor og åpent kontorlandskap. PurposeThe purpose of this study is to investigate the satisfaction of employees in single offices and open office environments, as well as to investigate differences in noise levels in the different office environments.
SelectionThe participants in this study were in the same work sector. In total, six different noise measurements were carried out in four different buildings and five different departments. The two measurements in the same department were on opposite sides of the building, which represented an open office landscape and single office.
MethodQuantitative methods were carried out in the form of sound measurements and an anonymous survey. A sound meter was placed as centrally as possible in the room. One dosimeter was attached to an employee, while the other was placed on the person's desk. The questions in the questionnaire have been carefully designed in connection with the desire to answer the study's problem. Final statistics were carried out for both the noise measurements and the results of the questionnaire.
ResultsThere are no significant differences in the noise level between a single office and an open office landscape, but responses from the survey show that employees in a single office are more satisfied, and experience their office solution as more workefficient compared to employees in an open office landscape.
ConclusionEmployees in private offices are more satisfied with their office solution and experience their office solution as more work-efficient, but this is not based on the noise level. When the noise measurements were carried out, no statistically significant differences were found in the noise level of a single office and an open office landscape