Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAaboen, Lise
dc.contributor.advisorHaneberg, Dag Håkon
dc.contributor.authorFauchald, Ragnhild Nordeng
dc.date.accessioned2024-06-20T08:34:33Z
dc.date.available2024-06-20T08:34:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-326-8081-8
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134899
dc.description.abstractThis thesis explores social interactions between student entrepreneurs in experience-based entrepreneurship education. Previous research has addressed both the importance and challenges of supporting students through their experience-based learning processes as experiential learning requires maturity. Student entrepreneurs need guidance in the processes of learning to learn from their experiences. This thesis explores how student entrepreneurs can learn from more experienced peers in extracurricular entrepreneurship education. The research questions for this thesis is: (1) How does peer learning develop from social interactions through student entrepreneurs’ experience-based learning processes? and (2) How does peer learning contribute to entrepreneurial learning for current and recent student entrepreneurs? The thesis consists of a cover essay and five individual research papers. All five papers build on qualitative research of social interactions among student entrepreneurs. Four papers contain data collected from interviews, observations, and reflection notes and the fifth paper is a result of a systematic literature review on learning from extracurricular entrepreneurship education. Three of the four empirical papers undertake a process focus on learning processes involving peers. The last focuses on mechanisms enabling peer interaction. In the cover essay, a meta-analysis of the papers is presented. Social cognitive learning theory and socio-cultural learning theory, which both concerns how humans can learn with support from (more knowledgeable) peers, are used as theoretical framework in the cover essay. Concepts from these theories are also fundamental in core contributions on peer learning and thus necessary for addressing the research question of this thesis. The thesis contributes with insights on how peer learning develops and is interrelated to relational conditions and actions of peers. The thesis offers new insights into conditions for fostering functional peer learning. As result, implications for how, why, and when peer learning can be functional in student entrepreneurs’ learning from new venture creation are provided. The thesis also illustrates the role of extracurricular entrepreneurship education in fostering entrepreneurial learning among student entrepreneurs. Implications for further research concerns how one-to-one interactions further require qualitative and quantitative exploration, but also how the field of entrepreneurship education and entrepreneurial learning should make use of educational theory in theoretically anchoring and legitimization of the field. Sammendrag av avhandlingen Denne avhandlingen utforsker læring gjennom sosiale interaksjoner mellom studententreprenører i erfaringsbasert entreprenørskapsutdanning. Tidligere forskning har tatt for seg både viktigheten av, og utfordringene ved, å støtte studenter gjennom deres erfaringsbaserte læringsprosesser. Erfaringsbasert læring krever at studenter evner, og er modne for, å lære å lære. So resultat trenger studententreprenører veiledning i prosessene med «å lære å lære» av sine erfaringer. Mens tidligere forskning har fokusert på hvordan erfaringsbasert læring kan tilrettelegges for i utdanning, konsentrerer denne avhandlingen seg om hvordan studententreprenører kan lære av å omgås andre studententreprenører i utenomfaglige aktiviteter. Avhandlingen fokuserer på læring mellom mindre og mer erfarne studententreprenører, såkalte peers. Forskningsspørsmålene for denne avhandlingen er følgende: (1) Hvordan utvikles peer learning fra sosiale interaksjoner gjennom studententreprenørenes erfaringsbaserte læringsprosesser? og (2) Hvordan bidrar peer learning til entreprenøriell læring for studententreprenører? Avhandlingen består av kappa og fem kvalitative forskningsartikler. Fire studier inneholder data samlet gjennom intervjuer, observasjon og refleksjonsnotater. Den femte artikkelen er et resultat av en systematisk litteraturgjennomgang om læring i utenomfaglig entreprenørskapsutdanning (såkalte extracurriculars). Tre av de fire empiriske bidragene fokuserer på peer learning prosesser. Det siste fokuserer på mekanismer som muliggjør peer learning. I kappa presenteres en metaanalyse av disse bidragene. Sosial kognitiv læringsteori og sosiokulturell læringsteori, som begge dreier seg om hvordan mennesker kan lære med støtte fra mer erfarne peers, har blitt benyttet. Konsepter fra disse teoriene har også vært brukt i tidligere forskning på peer learning og er passer derfor til å besvare forskningsspørsmålene i avhandlingen. Avhandlingen gir innsikt i hvordan peer learning utvikles, og hvordan utviklingen avhenger av relasjonelle forhold. Med bakgrunn i disse resultatene bidrar avhandlingen med implikasjoner for hvordan funksjonell peer learning kan fremmes og organiseres. Avhandlingen bidrar med innsikt i hvordan, hvorfor og når peer learning kan være funksjonelt i studententreprenørers læring og i prosessene med å etablere av nye virksomheter. Et viktig teoretisk bidrag fra avhandlingen er argumenter for hvordan og hvorfor entreprenørskapsutdanningsfeltet bør benytte utdanningsteori i større grad for å utvikle forståelsen av studenters entreprenørielle læring. Argumenter for hvordan sosial læring bør forskes videre på med både kvalitative og kvantitative tilnærminger er gitt avslutningsvis.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2024:245
dc.titleSocial interaction in student entrepreneurs’ experience-based learning processesen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.description.localcodedigital fulltext is not availableen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel