Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCasoinic, Daniel
dc.contributor.authorHeggli, Ole Mikael
dc.date.accessioned2024-06-14T17:20:33Z
dc.date.available2024-06-14T17:20:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443299:226612179
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134155
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven tar sikte på å utforske onboardingsprosessen og viktige elementer ved den. Dette i tillegg til å se på hvilke elementer som må være med for at prosessen skal lykkes. Interessen for temaet kommer fra erfaringer med både positive og negative aspekter ved slike prosesser. Opplevelsen av virkningen av onboardingsprosesser har skapt nysgjerrighet og motivasjon for å utforske temaet videre. Datainnsamlingen omfattet intervjuer med tre personer med erfaring fra å utføre onboardingsprosesser, og to personer som nylig har blitt onboardet. Metoden som ble benyttet var en kvalitativ mono casestudie, valgt med hensyn til det som var mest hensiktsmessig med tanke til problemstillingen. For å besvare problemstillingen ble empirien sammenlignet med relevant teori, blant annet ADKAR-modellen, motivasjonsteori, forventningsavklaringer og et rammeverk for en god onboardingsprosess. Analyse og diskusjon i kapittel 5 utforsker forholdet mellom teori og empiri, inkludert forfatterens refleksjoner. Oppgaven avsluttes med en konklusjon som oppsummerer funnene og trekker frem viktige elementer ved onboardingsprosessen.
dc.description.abstractThis thesis aims to explore the onboarding process and its key elements. This in addition to look into what elements that affects a successful process. The interest in this topic partly stems from personal experiences with both positive and negative aspects of such processes. The experience of the impact of onboarding processes has sparked curiosity and motivation to further investigate the topic. Data collection involved interviews with three individuals experienced in conducting onboarding processes, and two individuals who have recently undergone onboarding. The method used was a qualitative single-case study, chosen based on what was deemed most suitable for the research question. To address the research question, the empirical findings were compared with relevant theory, including the ADKAR model, motivation theory, clarification of expectations, and a framework for effective onboarding processes. The analysis and discussion in Chapter 5 explore the relationship between theory and empirical findings, including the author's reflections. The thesis concludes with a summary of the findings and highlights important elements of the onboarding process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOnboardingsprosessen og dens utfordringer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel