Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCasoinic, Daniel
dc.contributor.authorBesirovic, Irnis
dc.date.accessioned2024-06-14T17:20:29Z
dc.date.available2024-06-14T17:20:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443299:225674410
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134152
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker dynamikken mellom organisasjonskultur og endringsledelse gjennom en casestudie av selskapet AMOI som er en digital plattform som tilrettelegger for leveringen av lokale varer og tjenester. Den digitale transformasjonen fortsetter å omforme organisasjoner, noe som bidrar til at bedrifter møter økende utfordringer med å implementere endringer og tilpasse sin organisasjonskultur deretter. Målet med denne oppgaven er å avdekke hvordan organisasjonskultur påvirker endringer i AMOI, med fokus på hvordan kulturelle verdier og ledelse påvirker endringsinitiativer, samt rollen ansattes motstand spiller i strategiske endringsinitiativer. Det blir benyttet en kvalitativ tilnærming gjennom fire semistrukturerte intervjuer der studien utforsker utfordringene og dynamikken ved å gjennomføre endring i AMOI. Forskningen bidrar til feltet organisasjonskultur og endringsledelse ved å fremheve påvirkningen fra organisasjonskultur på endringsinitiativer og peke ut barrierer som motstand og avvik mellom endringsstrategier og kultur. Funnene understreker at håndtering av endring avhenger av å tilpasse organisasjonskulturen med spesifikke utfordringer som motstand og kommunikasjon. Dette fremhever kompleksiteten mellom endringsledelse og organisasjonskultur, samt behovet for videre forskning på temaet.
dc.description.abstractThis thesis delves into the dynamics between Organizational Culture (OC) and change management (CM) through a case study of the company AMOI which is a digital platform facilitating the delivery of local goods and services. As digital transformation continues to reshape the corporate landscape, businesses face increasing challenges in implementing changes and adapting their OC accordingly. This thesis aims to investigate the impact of OC on Amoi's strategic change initiatives with a focus on how cultural values and leadership influence change initiatives, as well as the role of employee resistance on strategic change initiatives. Employing a qualitative approach through four semi-structured interviews where the study explores the challenges and dynamics of implementing change in AMOI. The research contributes to the field of OC and CM by highlighting the influence of OC on strategic change initiatives and pinpointing barriers such as resistance and misalignment between change strategies and culture. Findings underscore that managing change hinges on aligning OC with specific challenges like resistance and communication gaps. This emphasizes the complexity of CM in digital settings and need for deeper investigation.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleOrganizational Culture and Change: Corporate Challenges in Implementing Change - The case of AMOI
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel