Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStiklestad, Trond
dc.contributor.authorStoltenberg, Madelene
dc.contributor.authorAndersen, Malin Blø
dc.date.accessioned2024-06-14T17:20:23Z
dc.date.available2024-06-14T17:20:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443299:225352403
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134147
dc.description.abstractFormålet med bacheloroppgaven er å utforske sammenhengen mellom omdømme og bærekraft. Markedet preges av nye krav, reguleringer og innovasjoner knyttet til bærekraft, og selskaper som ikke er forberedt på omstillingene risikerer å falle bakpå. Samtidig som dette kan utgjøre en risiko, åpner det også opp for nye muligheter. Norske Skog Skogn er et selskap som opererer i et marked med fallende etterspørsel og oppgaven søker dermed å undersøke om bærekraft kan bidra til å styrke omdømmet, som igjen kan føre til flere konkurransefortrinn. Problemstillingen for oppgaven er følgelig: Hvordan definerer og implementerer Norske Skog Skogn bærekraftige praksiser, og hvilken effekt kan praksisene ha på selskapets omdømme blant bedriftskunder? Problemstillingen er delt inn i tre delspørsmål: Hvordan blir bærekraft forstått og implementert i Norske Skog Skogn, hvordan arbeider Norske Skog Skogn med bærekraft for å styrke sitt eksterne omdømme, og hvilken påvirkning mener de ansatte at bærekraftsarbeidet har på selskapets forhold til bedriftskunder? For å svare på problemstillingen har vi lagt frem teori om bærekraft, samfunnsansvar og omdømme. Vi har gjennomført en kvalitativ case-studie på tvers av avdelingene ved Norske Skog Skogn, hvor vi intervjuet fem respondenter på tvers av HR, utvikling, salg - og logistikk og økonomi. Oppgaven søker ikke å generalisere en forståelse av sammenhengen mellom omdømme og bærekraft, men heller gi en dypere forståelse av dens forekomst i Norske Skog Skogn. For å skaffe denne innsikten er data fra intervju analysert i lys av teorien. Funn i studien tyder på at Norske Skog Skogn, fokuserer primært på miljøaspekter av bærekraft, særlig CO2-reduksjon, men mangler en integrert tilnærming som også omfatter økonomisk og sosial bærekraft. Selskapet står overfor utfordringer i effektiv kommunikasjon av bærekraftstiltak til kunder, som ofte prioriterer produktkvalitet. For å styrke omdømmet og markedsplasseringen kan Norske Skog Skogn, ta nytte av å forbedre sin kommunikasjonsstrategi for å tydelig fremme sine bærekraftsinitiativer.
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor's thesis is to explore the relationship between reputation and sustainability. The market is characterized by new demands, regulations, and innovations related to sustainability, and companies that are not prepared for this transition risk falling behind. While this represents a risk, it also opens up new opportunities and market shares. Norske Skog Skogn operates in a market with declining demand, and thus, the task is to investigate whether sustainability can contribute to strengthening the reputation, which in turn can lead to more competitive advantages. The research question for the thesis is accordingly: How does Norske Skog Skogn define and implement sustainable practices, and what effect can these practices have on the company's reputation among business customers? The research question is divided into three sub-questions: How is sustainability understood and implemented in Norske Skog Skogn, how does Norske Skog Skogn, work with sustainability to strengthen its external reputation, and what impact do employees believe the sustainability work has on the company's relationship with business customers. Addressing this, we've examined theories on sustainability, corporate social responsibility, and reputation. A qualitative case study was conducted at Norske Skog Skogn, interviewing five respondents from HR, development, sales, logistics, and finance. The aim is not to generalize but to deepen the understanding of sustainability's impact on reputation within Norske Skog Skogn. Interview data was analyzed against the theoretical frameworks. The findings in the study suggest that Norske Skog Skogn primarily focuses on environmental aspects of sustainability, especially CO2 reduction, but lacks an integrated approach that also includes economic and social sustainability. The company faces challenges in effectively communicating its sustainability initiatives to customers, who often prioritize product quality. To strengthen its reputation and market positioning, Norske Skog Skogn could benefit from improving its communication strategy to clearly promote its sustainability initiatives.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan definerer og implementerer Norske Skog Skogn bærekraftige praksiser, og hvilken effekt kan praksisene ha på selskapets omdømme blant bedriftskunder?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel