Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStiklestad, Trond
dc.contributor.authorSuntharalingam, Arabi
dc.contributor.author
dc.contributor.authorAlnes, Elisa Helene Giske
dc.contributor.author
dc.contributor.authorHusebye, Mimi Sophia Emilie
dc.date.accessioned2024-06-14T17:20:17Z
dc.date.available2024-06-14T17:20:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443299:224806291
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134144
dc.description.abstractDet politiske landskapet i Norge har den siste tiden vært preget av mange saker knyttet til habilitet, mistillit og usikkerhet, noe som har utfordret offentlighetens tillit til politiske organisasjoner. I denne bacheloroppgaven ønsker vi å grundig undersøke Høyres bruk av krisestrategier under aksjesaken høsten 2023 som involverte Erna Solberg og Sindre Finnes. Videre vil vi studere hvordan strategiene som ble implementert for håndteringen av saken påvirket Høyres omdømme, lojalitet og tillit både innad i partiet og utad blant deres interessenter. Hensikten med oppgaven er å danne en forståelse for ledelsens og organisasjoners sårbarhet i kriser, ved å undersøke tematikker som kriseledelse, kommunikasjon og omdømme. På bakgrunn av dette har vi kommet frem til følgende problemstilling: “Hvordan har Høyres bruk av krisestrategier i aksjesaken påvirket partiets organisatoriske endring og ledelsespraksis?”. For å besvare problemstillingen har vi valgt en kvalitativ datainnsamlingsmetode, ved å utføre dybdeintervju ved hjelp av semistrukturerte intervjuguider. Vi har foretatt informantintervjuer med sentrale personer i organisasjonen, samt et ekspertintervju med PR- og omdømme-ekspert Hans Geelmuyden. En tematisk analyse ble videre valgt for å analysere de innsamlede dataene. Empirien vi opparbeidet oss gjennom dybdeintervjuene, ble videre i drøftingen kombinert med sentrale teoretiske rammeverk. For å besvare problemstillingen valgte vi ut fire hovedtematikker: kriseledelse, krisekommunikasjon, omdømme og tillit, hvor lojalitet også ble inkludert. Analysen i sin helhet viser at Høyres anvendelse av krisestrategier under aksjesaken har hatt en betydelig påvirkning på partiets organisatoriske endring og ledelsespraksis. Gjennom en målrettet innsats for å håndtere den oppståtte krisen, har Høyre vektlagt åpenhet og aktiv kommunikasjon, både internt i partiet og eksternt mot offentligheten. Dette har bidratt til å bevare og til dels styrke tilliten og lojaliteten blant partiets medlemmer og støttespillere, til tross for utfordringene aksjesaken representerte. Videre har partiet gjennomgått organisatoriske endringer med et styrket fokus på etikk, habilitetsvurderinger og internkontroll. Denne tilnærmingen har vært avgjørende for tilstrekkelig krisenavigering samt opprustning for fremtidige utfordringer, ved å styrke ledelsens kapasitet til krisehåndtering og kommunikasjon. Når det er sagt har krisen synliggjort betydningen av å tidlig kvalitetssikre informasjon, samt nødvendigheten av å være proaktiv fremfor reaktiv i krisehåndtering. Det er tydelig at Høyres tillitskapital krever kontinuerlig arbeid frem mot stortingsvalget 2025.
dc.description.abstractThe political landscape in Norway has recently been characterised by numerous cases related to competence, mistrust, and uncertainty, which has challenged the public’s trust in political organisations. In our bachelor’s thesis, we want to take an in-depth look at the Conservative Party’s use of crisis strategies during the autumn 2023 trade-case involving Erna Solberg and Sindre Finnes. Furthermore, we want to study how the implemented strategies affected the Conservative Party’s reputation, loyalty, and trust both internally and externally among their stakeholders. The purpose of this assignment is to form an understanding of how management and organisations are vulnerable during a crisis, by examining topics such as crisis management, communication, and reputation. Based on this, we have arrived at the following thesis question: “How has the Conservative Party’s use of crisis strategies in the trade-case affected the party’s organisational change and leadership practices?”. To answer this question, we have chosen a qualitative data collection method, by conducting in-depth interviews using semi-structured interview guides. We have conducted interviews with key members in the organisation, as well as an expert interview with PR-expert Hans Geelmuyden. The experiences we gained through the in-depth interviews were further combined with central theoretical frameworks in the discussion. To address our thesis question, we chose four main themes: crisis management, crisis communication, reputation, and trust, whereby loyalty was also included. Our analysis shows that the Conservative Party’s use of crisis strategies during the trade-case has had a significant impact on the party’s organisational change and management practices. Through a targeted effort to deal with the crisis, the Conservative Party has emphasised transparency and active communication, both internally within the party and externally to the public. Their open approach has helped preserve and partially strengthen trust and loyalty among the party’s members and supporters, despite the challenges the trade-case presented. Furthermore, the party has undergone organisational changes with a stronger focus on ethics, stricter assessments on competency, and internal control. This has been crucial for adequate crisis navigation and preparation for future challenges. Having said that, the crisis has highlighted the importance of early, quality-assured information, as well as the necessity to be proactive rather than reactive in crisis management. It is clear that the Conservative Party needs to continuously work on regaining the public’s trust, towards the general election in 2025.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAldri la en god krise gå til spille
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel