Lønnsomhetsanalyse av Norsk Kylling AS
Abstract
I vår bacheloroppgave har vi gjennomført en lønnsomhetsanalyse av Norsk Kylling i perioden 2017-2022. Bedriften, som er heleid av Rema 1000, har i perioden vunnet flere priser for deres engasjement og arbeid for dyrevelferd, og er den første til å drive storskala kyllingslakteri etter den internasjonale dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment. I tillegg til deres arbeid for dyrevelferd, har bedriften gjennomført en rekke investeringer med hensikt å redusere klima- og miljøpåvirkning. Norsk Kyllings investeringer og arbeid for å lage en bærekraftig verdikjede som ivaretar dyrevelferd gjør bedriften interessant å undersøke i vår bacheloroppgave.
For å undersøke Norsk Kyllings lønnsomhet og utviklingen av denne har vi gjennomført en regnskapsanalyse ved bruk av nøkkeltall. Vi har valgt nøkkeltall som kan deles inn i kategoriene finansiering, likviditet, soliditet og lønnsomhet, med særlig vekt på lønnsomhet. Nøkkeltallene har gitt oss innsikt i utviklingen av lønnsomheten til Norsk Kylling. For å oppnå en enda dypere forståelse, og undersøke hvordan deres fremtidige lønnsomhet kan påvirkes av bærekraftige forhold, gjennomførte vi en strategisk analyse av interne og eksterne faktorer som påvirker lønnsomheten. Denne strategiske analysen er basert på et intervju med Gisle Bakken, sjef for bærekraftig innovasjon ved Norsk Kylling, og har bidratt til å løfte bacheloroppgaven til et høyere nivå.
Vi sammenligner enkelte nøkkeltall med Grilstad AS, en bedrift på omtrent lik størrelse som Norsk Kylling, og som opererer i samme bransje. Selv om det er likhetstrekk mellom bedriftene, bør det nevnes at Norsk Kylling har gjennomført en rekke investeringer i perioden, noe som Grilstad ikke har.
Analysen vår viser at utviklingen av lønnsomheten til Norsk Kylling er påvirket av deres investeringer i bærekraftige løsninger. På kort sikt har det gitt bedriften svake nøkkeltall for lønnsomhet, men både nøkkeltall og den strategiske analysen viser tegn til at investeringene vil være lønnsomme i fremtiden. På grunn av at investeringene er gjennomført nylig har vi enda ikke sett full effekt av dem, og det vil være spennende å følge utviklingen av Norsk Kylling videre. For our bachelor’s thesis we have conducted a profitability analysis of the Norwegian chicken company Norsk Kylling from 2017 to 2022. The company, which is wholly owned by Rema 1000, have won multiple awards for their work on animal welfare, and is the world’s first producer operating in accordance with the European Chicken Commitment. They also have a large focus on sustainable operations, which have been made possible due to a range of new and recent investments. This provided a strong motivational framework for our bachelor’s thesis as we all share a strong passion for sustainable operations and how sustainability intersects with profitability.
To properly analyze Norsk Kylling’s profitability over our chosen time period we have used a multitude of accounting key indicators, with profitability being a key area of focus. Amongst other key financial indicators used are figures related to solidity, liquidity and funding, all of whom have contributed greatly to our understanding of Norsk Kylling’s economic development. In order to elevate this understanding, we did a strategic analysis of the external and internal factors affecting the company using a SWOT-analysis. As part of this we conducted an interview with Gisle Bakken, head of sustainable innovation at Norsk Kylling, who contributed greatly in helping us achieve a multifaceted understanding of the company’s operations in the period. Due to the many recent investments, we also tried to provide a prediction of how animal welfare and sustainability will impact profitability in the future. Information regarding this part was also provided during the interview.
We also chose to compare Norsk Kylling’s profitability with Grilstad, another company of approximately the same size operating in a similar market. We did this primarily to gain valuable insights in how Norsk Kylling compares to other actors in the business.
Our analysis shows us that Norsk Kylling has had a generally profitable period once new and necessary investments are taken into account, factors which provide important nuance to our key indicators. Due to the investments being so recent, we have yet to see the full effect of them on profitability, which could provide for exciting new research in the future.