Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersen - Hollekim, Tone
dc.contributor.advisorEriksson, Ulrika Inger
dc.contributor.authorDahl, Kari
dc.date.accessioned2024-06-13T17:19:27Z
dc.date.available2024-06-13T17:19:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:155990583:93699988
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3133936
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Traumerelaterte skader representerer den ledende dødsårsak for mennesker under 45 år. I 2022 ble 8657 hardt skadde tatt imot av traumeteam ved norske sykehus Intensivsykepleiere spiller en sentral rolle i behandlingen av traumepasienten. Dette krever særlig kompetanse innen traumesykepleie. KITS2 er et videregående kurs i traumesykepleie, med det mål om å gi sykepleiere som ivaretar traumepasienten etter initialfasen økt kompetanse for å forbedre og kvalitetssikre behandlingen. Hensikt: Å undersøke intensivsykepleiers erfaringer med ivaretakelse av traumepasienten på intensiv- og overvåkningsavdelinger etter gjennomført kurs i traumesykepleie (KITS2). Metode: Studien har et kvalitativ og utforskende design, der 13 intensivsykepleiere ved intensiv- og overvåkningsavdelinger fra traumesenter og akuttsykehus med traumefunksjon deltok i tre fokusgrupper. Data ble analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering. Resultat: Intensivsykepleierne erfarte at KITS2 bidro til et tydeligere fokus på observasjoner og det ble synligere hvordan de kunne bruke de systematiske undersøkelsene til å oppdage endringer raskere og oppdage skader som ikke var avdekket i akuttmottaket. Kursmanualen ble i ettertid brukt som støtte og kunnskapsgrunnlag i daglig pasientarbeid. Intensivsykepleierne erfarte å få en økt bevissthet rundt egen rolle og så hvordan deres kunnskaper kunne bidra til tryggere pasientbehandling. Analysen resulterte i følgende tema: 1) Et tydeligere observasjonsfokus. 2) Behovet for hyppige systematiske pasientundersøkelser ble synligere. 3) Kunnskapsstøtte i daglig pasientarbeid. 4) Tydelige roller og oppgaver i pasientsamarbeidet. Konklusjon: Studien er den første studien som viser intensivsykepleieres erfaringer med ivaretakelse av traumepasienten på intensiv- og overvåkningsavdelinger etter gjennomført KITS2. Intensivsykepleierne erfarte at KITS2 bidro med kunnskaper som forbedret observasjoner og utførelse av de systematiske pasientundersøkelsene. I tillegg bidro kursmaterialet til daglig kunnskapsstøtte i ettertid, samt at intensivsykepleierne erfarte en økt bevissthet rundt egen rolle og de så hvordan deres kunnskaper kunne bidra til tryggere pasientbehandling. Nøkkelord: Kvalitativ studie. Traume. Kompetanse. Intensivsykepleie.
dc.description.abstractAbstract Introduction: Trauma-related injuries represent the leading cause of death for people under the age of 45. In 2022, 8657 severely injured people were received by trauma teams at Norwegian hospitals. Intensive care nurses play a key role in the treatment of the trauma patient. This requires special expertise in trauma care. KITS2 is an advanced course in trauma care, with the goal of giving nurses who provide trauma care after the initial phase increased competence to improve and assure the quality of care. Aim: To investigate intensive care nurses' experiences of caring for trauma patients in intensive- and intermediate care units after completing a course in trauma care (KITS2). Method: Qualitative and explorative design, in which 13 intensive care nurses in intensive- and intermediate care units from trauma centres and acute hospitals with a trauma function participated in three focus groups. Data was analyzed utilizing systematic text condensation. Results: The intensive care nurses` experienced that KITS2 improved their observations, and how they were able to quickly detect deteriorations in the patients conditions by using systematic patient examinations. Aftermath, the course manual from KITS2 became a knowledge base supporting daily patient care. The intensive care nurses experienced to gain an increased awareness of their own role and how their knowledge could contribute to safer patient treatment. The analysis resulted in the following themes: 1) A clearer observational focus. 2) The need for frequent systematic patient examinations became more apparent. 3) Knowledge support in daily patient care. 4) Clear roles and tasks in the patient collaboration. Conclusion: This study is the first to explore intensive care nurses' experiences of caring for trauma patients in intensive- and intermediate care units after completing KITS2. The intensive care nurses experienced that KITS2 contributes to knowledge that improved the observations and performance of the systematic patient examinations. In addition, the course manual contributed to daily knowledge support, and intensive care nurses experienced to gain an increased awareness of their own role and how their knowledge could contribute to safer patient treatment. Keywords: Qualitative study. Trauma. Competence. Intensive care nursing.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleIntensivsykepleieres erfaringer med ivaretakelse av traumepasienten på intensiv- og overvåkningsavdelinger etter gjennomført kurs i traumesykepleie (KITS2).
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel