Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrigstad, Gard Olav
dc.contributor.advisorFurunes, Anne-Karin
dc.contributor.authorKuvaas, Nora Stangebye
dc.date.accessioned2024-06-01T17:19:40Z
dc.date.available2024-06-01T17:19:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188835691:70169678
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3132156
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven redegjør jeg for hva jeg gjør og hvordan jeg går frem når jeg arbeider med oljemaleri, samt hva maleri betyr for meg rent personlig. Jeg reflekterer rundt maleriets rolle før og nå i en kunsthistorisk kontekst og setter spørsmål ved hva som gjør et maleri til et godt maleri. Videre reflekterer jeg rundt hvordan jeg potensielt kan forbedre meg metodisk og drar linjer til kunstnere jeg er inspirert av som Edvard Munch, Charlie Roberts og Issy Wood. Samtidig poengterer jeg at det er viktig å også stole på egen fremgangsmåte. I starten av 2022 var jeg kurator og utstiller på en gruppe-utstilling vi satt opp i Galleri Kit, med 32 utstillere fra kunstakademier i hele Norge. Det resulterte i et intervju med kunstmagasinet Paragone og utstillingen var en viktig erfaring jeg har tatt med meg videre. Jeg diskuterer fordeler og ulemper med Instagram som plattform, som er en problemstilling mange kunstnere må forholde seg til. Deretter viser jeg til prosjektene jeg har jobbet med i 2024 og maleriene jeg skal stille ut på avgangsutstillingen. Til slutt diskuterer jeg maleriets viktighet i samfunnet, dets opprinnelse og hvordan maleri kan si noe om tiden det blir til i.
dc.description.abstractIn this thesis, I explain what I do and how I proceed when working with oil painting, as well as what painting means to me personally. I reflect on the role of painting before and now, in an art historical context and question what makes a painting a good painting. Furthermore, I reflect on how I can potentially improve myself methodically and draw lines to artists I am inspired by such as Edvard Munch, Charlie Roberts and Issy Wood. At the same time, I emphasize that it is important to also trust your own method. At the start of 2022, I co-curated and exhibited in a group exhibition we put up in Galleri Kit, with 32 exhibitors from art academies throughout Norway. It resulted in an interview with the art magazine Paragone and the exhibition was an important experience that I have taken with me. I discuss the pros and cons of Instagram as a platform, which is an issue many artists have to deal with. Next, I refer to the projects I have worked on so far in 2024 and the paintings I will exhibit in the graduation show. Finally, I discuss the importance of painting in society, its origins and how painting can say something about the time in which it is created.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ Velge å Male
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel