Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKiik, Riina
dc.contributor.advisorFarschchian, Babak Amin
dc.contributor.advisorÅm, Heidrun
dc.contributor.authorAasback, Anne Wullum
dc.date.accessioned2024-05-14T09:55:49Z
dc.date.available2024-05-14T09:55:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-326-7899-0
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130266
dc.description.abstractKorona-pandemien og norske myndigheters satsning på digitalisering har gjort at digital teknologi i sosialt arbeid har gått fra å primært være knyttet til administrative arbeidsoppgaver til å også å være en del av kontakten med brukere. Digital teknologien griper på den måten i økende grad inn i selve kjernen av faget sosialt arbeid: samhandling med brukere av tjenestene. Dette åpner opp for nye muligheter for sosialt arbeid som fagfelt, samtidig med at det skaper utfordringer og uventete resultater. Å benytte digital teknologi på en måte som gjør at sosialt arbeid som fag kan utvikle gode tjenester, beskrives som en av de største utfordringene for faget fremover. Hovedproblemstillingen i avhandlingen handler om hvordan digitalisering forhandles og utformes i møtet mellom teknologi, sosialarbeidere og brukere. Avhandlingen belyser både mulighetsrom og utfordringer som oppstår i møtet mellom faglige målsetninger og vurderinger og teknologiens rammer. Datamaterialet i avhandlingen bygger på kvalitative intervju med veiledere i NAV og ansatte i barnevern, og deltakende observasjon på NAV-kontor. Intervjuene ble foretatt i starten av korona-pandemien. Under pandemien endret rammene og behovet for digital kontakt med brukere seg raskt og funnene i avhandlingen gir dermed et unikt innblikk i refleksjoner og vurderingen i overgangen til nye digitale praksiser. Funnene i avhandlingen viser hvordan sosialarbeidere møter digital teknologi både kritisk og kreativt. Den tiltenkte bruken av teknologien passer ikke alltid inn i den konkrete situasjonen, og sosialarbeiderne former bruken slik at de i større grad kan nå målsetningene med arbeidet. Det kan handle om å bygge en tillitsfull relasjon til en bruker, avklare hjelpebehov, eller å unngå misforståelser eller konflikter. Sosialarbeiderne former den digitale teknologien og praksisene som omgir den, for å støtte opp under tradisjonelle verdier i sosialt arbeid, som deltakelse, tilstedeværelse og mestring. På den måten formes digital teknologi inn sosialt arbeid. Utformingen av digital teknologi setter imidlertid også rammer for fagutøvelsen som ikke kan påvirkes av sosialarbeiderne. Funnene viser at samhandlingen mellom digital teknologi og sosialarbeidere foregår i tett samspill med organisatoriske føringer, politisk styring og brukere. For sosialt arbeid som fag legger dette nye dimensjoner til tradisjonelle dilemmaer knyttet til brukerperspektivet og forholdet mellom hjelp og kontroll. Avhandlingen bidrar med viktige perspektiver på hvordan samspillet mellom teknologi og sosialt arbeid som fag kan forstås, og gir ny kunnskap om faglig skjønnsutøvelse i sosialt arbeid på tvers av det digitale og det analoge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU;2024:153
dc.titleDigitalisering av sosialt arbeid – hvordan møtet mellom teknologi og fag skaper sosialfaglig praksisen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en_US
dc.description.localcodeFulltext not availableen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel