The effect of aerobic exercise on students´ perceived stress: a narrative literature review
Abstract
Bakgrunn: Denne litteraturstudien undersøker om aerob trening kan ha en positiv effekt på studenters opplevde stress. Studenter er en kompleks gruppe i samfunnet, og de er trolig drivkraften for fremtiden. Studenter opplever ofte mye stress, noe som kan påvirke deres velvære. Aerob trening er en form for fysisk aktivitet, og tidligere forskning har stilt spørsmål rundt effekt av aerob trening for studenters stressnivå. Metode: Vi undersøkte åtte artikler gjennom søk på både Web of science og Scopus. De åtte brukte artiklene undersøkte om aerob trening har en positiv effekt på studenters stress. Resultater: Seks ut av åtte artikler viser til positiv effekt av aerob trening hos studenter som opplever stress. Én artikkel hadde ingen signifikant interaksjon, og én viste en økning i stressnivå. Konklusjon: Å implementere aerob trening i dagliglivet til studenter, kan ha en positiv effekt for å redusere mengden stress, men studiene vi har undersøkt er vanskelig å sammenligne. Vi konkluderer med at stressede studenter kan oppleve nedgang av stress ved å implementere aerob trening i hverdagen. Background: This literature study investigates if aerobic exercise can have a positive effect on students' perceived stress. Students are a complex group, and are probably the driveforce for the future. Facing a high amount of stress is normal for students, and can affect their wellbeing. Aerobic exercise is a type of physical activity and previous research has posted the question about effects of aerobic exercise on students' stress levels. Method: We have investigated eight articles through a search on both Web of science and Scopus. The 8 articles did different trials to investigate aerobic exercises correlated to student stress levels. Results: Six out of eight articles show a positive effect of aerobic exercise on students' stress levels. One article had no significant interaction and one showed an increase in stress levels. Conclusion: Implementing aerobic exercise in daily life for students may have a positive effect for decreasing the amount of stress, but comparing the studies is difficult. We conclude that the stressed students may experience a decrease in stress by implementing aerobic exercise in their everyday life.