Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaneberg, Dag Håkon
dc.contributor.authorHaugå, Trond Knutson
dc.contributor.authorSøfteland, Tord Østensen
dc.date.accessioned2024-05-02T17:19:39Z
dc.date.available2024-05-02T17:19:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187775344:203048354
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3128904
dc.description.abstractObejectives and Key Results (OKRs) har blitt et utbredt rammeverk for strategiutførelse omfavnet av tusenvis av store og små organisasjoner over hele verden (Niven & Lamorte, 2016, s. 6). Inspirert av suksessrike selskaper som Google, som tok i bruk rammeverket i 1999, anses rammeverket for å være det beste alternativet for å omforme strategi til håndgripelige handlinger. Til tross for den massive omfavnelsen av rammeverket, er den akademiske forskningen på OKRs knapp. Silva & Souza (2023, s. 432) utførte nylig en litteraturgjennomgang av OKRs, og konkluderte med at “Noen forskningsspørsmål, som lærdommer og vanskeligheter i implementeringen, trenger fortsatt flere svar. Det mangler også detaljer om hvordan OKR blir implementert”. For å bidra til den akademiske forskningen bak OKRs, samt hjelpe flere oppstartsselskaper og scale-ups med å lykkes med rammeverket, formulerte forfatterne forskningsspørsmålet: Hva er de kritiske suksessfaktorene for implementering av OKRs i scale-ups? For å finne svar på forskningsspørsmålene fant forfatterne det mest relevant å forske på scale-ups som tidligere hadde implementert OKRs. For å utføre casestudien, bestemte de seg for å bruke Merriams rammeverk for kollektiv casestudieforskning. Ved å bruke semi-strukturerte intervjuer intervjuet forfatterne 10 deltakere som enten hadde vært ansvarlige for å implementere OKRs selv, eller blitt påvirket av implementeringen i selskapet sitt. Ved først å analysere hvert tilfelle for seg, og deretter gå videre til tverr-casestudie, klarte forfatterne å identifisere flere faktorer som kunne påvirke vellykket implementering av OKRs. Faktorene som ble funnet å være viktigst ved implementering av OKRs er "Å justere rammeverket for å passe deres organisasjon", hvor flere erfarte at måten Doerr (2018) beskriver i sin bok “Measure what matters” ikke fungerte veldig godt i deres eget selskap. Videre viste det seg at "Å utdanne organisasjonen i rammeverket" var av stor betydning, samt "Å engasjere hele organisasjonen" og å ha "Ledelsen som OKR-champions". Funnene ble diskutert i tre deler: før implementering, under implementering og etter implementering. Til slutt konkluderte forfatterne med å besvare forskningsspørsmålet og fremheve spørsmål som fortsatt trenger videre forskning.
dc.description.abstractObjectives and Key Results (OKRs) has become a widespread strategy execution framework embraced by thousands of large and small organizations around the world (Niven & Lamorte, 2016, p. 6). Inspired by successful companies like Google, who embraced the framework in 1999, the framework is considered to be the best option of turning strategy into tangible actions. Despite the massive embrace of the framework, the academic research on OKRs is scarce. Silva & Souza (2023, p. 432) recently performed a literature review on OKRs, and concluded that “Some research questions, such as lessons learned and difficulties in implementation, still need more answers. Also missing are details on how OKR is implemented”. To contribute to the academic research behind OKRs, as well as help more startups and scaleups succeed with the framework the authors formulated the research question: What are the critical success factors of implementing OKRs in scaleups? To find answers to the research questions the authors found researching real tech scaleups which had implemented OKRs earlier to be most relevant. To perform the case study, they decided to utilize Merriam's framework for collective case study research. Using semi-structured interviews the authors interviewed 10 participants who had either been in charge of implementing OKRs themselves, or been affected by its implementation into their company. By first analyzing each case by itself, then moving onto cross-case analysis the authors were able to identify multiple factors which could affect successful implementation of OKRs. The factors found to be most important when implementing OKRs are “Adjusting the framework to fit their organization”, where several experienced that the way Doerr (2018) describes in his book “Measure what matters” didn’t work very well in their own company. Further, “Educating the organization in the framework” proved to be of great importance, as well as “Engaging the entire organization” and having “Management as OKR champions”. The findings were discussed in three parts: before implementation, during implementation, and following implementation. Lastly the authors concluded by answering the research question and highlighting questions that still need further research.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHow to implement OKRs successfully: Identifying the factors that matter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel