Design Research on Cargo Loading and Unloading for Unmanned Surface Vessels
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3128714Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Skipsteknologiens pågående utvikling mot å bli mer autonom har medført øktglobal oppmerksomhet, og en bredere innføring innen maritim transport. Denvoksende interessen for Unmanned Surface Vehicles (USV) og mulighetene demedfører, spesielt innen godstransport, er svært interessant. Maritim transportav varer har lenge vært viktig både på globalt og lokalt nivå, og automatiseringenav denne prosessen vil sannsynligvis medføre betydelige fordeler, både med tankepå kostnad og med tanke på sikkerhet.Oppgaven har som formål å avdekke potensialet, utfordringene, og begrensningene som kommer med autonome systemer for av- og pålessing av USVer. Medutgangspunkt i dette går oppgaven i dybden på utviklingen av et såpass betydeligframskritt innen maritim logistikk. For å besvare spørsmålene og utfordringenesom dukker opp i forbindelse med denne utviklingen, tar studien i bruk metodersom prototyping, deltakerdesign, og samarbeidsdesignmetoder. Dette inkludererogså analyse av aktuelle relevante USV-teknologier, etterfulgt av konseptualisering og design av det autonome systemet. I tillegg innlemmes tilbakemeldinger frainteressenter for å sikre at systemet som utvikles er anvendelig i maritim sektor.Studien undersøker og sammenligner også eksisterende teknologier innen autonomav- og pålessing for å forstå de siste framskrittene gjort innen marin automasjon,og for å hente inspirasjon til det autonome systemet.Funnene som blir framlagt inkluderer innsikt i modulariteten og fleksibilitetentil laste- og avlastingssytemet, graden av autonomi som kreves, hensynet til bærekraftog effektivitet, og mulige forretnings- og brukertilfeller for systemet. De inkluderer i tillegg tekniske og operasjonelle hensyn for autonome kraner og automatiserte kjøretøy, som gir spesifikk innsikt i disse løsningene. Studien bidrar tilfagfeltet ved å gi en detaljert utforskning av utfordringene og mulighetene vedå designe autonome av- og pålessingssystemer av varer for USV-er, med vekt påpotensielle brukertilfeller og et rammeverk for løsningen. Forskningen understrekerviktigheten av kontinuerlig innovasjon og brukersentrert design i utviklingen avautonome maritime transportsystemer. Funnene indikerer at det er en interessefor systemet blant interessenter innen fagfeltet, og foreslår retninger for fremtidigforskning og utvikling. Det blir også foreslått at ytterligere praktisk testing ernødvendig for å evaluere gjennomførbarheten av hver mulig løsning. As autonomous ship technology advances it receives increased global attentionand finding wider adoptions into maritime transportation. The growing interestin Unmanned Surface Vehicles (USVs) and the possibilities they offer for variousapplications is intriguing, especially in areas such as cargo transportation. Maritime transportation of goods is pivotal both globally and in local communitiesand the automation of this process could come with substantial advancements,not only in terms of cost savings but also in ensuring safety.Aiming to uncover the potential, barriers, and limitations of an autonomousloading and unloading system for USVS, this thesis investigates the development ofsuch a significant advancement in maritime logistics. To answer this, the study employs prototyping, participatory design, and co-design methodologies. Includinganalysis of current relevant USV technologies, followed by the conceptualizationand design of the autonomous system. In addition, incorporate feedback fromstakeholders to ensure that the system developed is applicable in the maritimesector. The study also benchmarks existing technologies in autonomous loadingand unloading to understand the current state of the art and to derive inspirationfor the proposed system.Findings include insights into the modularity and flexibility of the loadingand unloading system, the degree of autonomy required, sustainability and efficiency considerations, and the potential business and user cases for the system.Additionally, technical and operational considerations for autonomous cranes andautomated cargo vehicles, providing specific insights into these solutions.The study contributes to the field by providing a detailed exploration of thechallenges and opportunities in designing autonomous cargo handling systems forUSVs, highlighting the potential user cases and a framework for the solution. Theresearch underlines the importance of continuous innovation and user-centereddesign in the development of autonomous maritime transportation systems. Thefindings indicate that there is an interest among stakeholders and suggest directions for future research and development. Suggesting that additional practicaltesting is needed to evaluate the feasibility of each specific solution.